مديران بازاريابي| تحقيقات بازاريابي|نيازهاي مصرف‌کنندگان| برنامه‌هاي بازاريابي| استراتژي‌هاي بازاريابي| برنامه‌هاي تبليغاتي| روش‌هاي موثر تبليغات،شرايط محيطي|روند گذشته و آينده بازار|فرصت‌ها و تهديدها| مزيت‌هاي رقابتي|اثربخشي قيمت‌گذاري|تجزيه و تحليل فروش|مدير بازاريابي|تحقيقات بازاريابي|استراتژي هاي بازاريابي|برنامه ريزي بازاريابي|نيازهاي مشتريان

چرا تحقيقات بازاريابي ضروري است؟

کار اصلي مديران بازاريابي تعريف نيازهاي مصرف‌کنندگان به منظور تدوين و اجراي استراتژي‌ها و برنامه‌هاي بازاريابي با هدف تامين نيازهاي مشتريان است. در اين خصوص دستيابي مديران به اطلاعات مربوط به مشتريان، رقبا و ديگر نيروهاي موجود در بازار امري ضروري است.

تبليغات هرگونه ارايه و پيشبرد غيرشخصي ايده، کالا يا خدمات توسط يک تبليغ‌کننده است که اهدافي همچون ايجاد آگاهي،‌ ترغيب، يادآوري و تقويت کردن را دنبال مي‌کند و پيشبرد فروش مجموعه‌اي از ابزارهاي محرک گوناگون است که اهداف آن ارايه انگيزه خريد و در کوتاه‌مدت خريد سريع‌تر يا بيشتر کالا يا خدمات است.

بررسي تبليغات در مواردي مانند کسب اطلاعات مربوط به مخاطبان رسانه‌ها، تعيين ميزان موفقيت برنامه‌هاي تبليغاتي، ارايه پيام‌هاي جذاب‌تر، برنامه‌ريزي تبليغات به‌طور اثربخش و انتخاب رسانه‌ها و روش‌هاي موثرتر تبليغات، مديران را ياري مي‌کند.

گام‌هاي اجرايي تحقيق بازاريابي:

هر تحقيق بازاريابي شامل شش مرحله اصلي به ترتيب زير است:

1- تحقيق مختصر و اوليه

2- تهيه طرح تحقيق

3- تنظيم برنامه‌ اجرايي

4- جمع‌آوري داده‌ها

5- آماده‌سازي و تحليل داده‌ها

6- تهيه گزارش تحقيق

مرحله 1: تحقيق مختصر و اوليه (Research Brife):

اين مرحله بسيار مهم است زيرا مساله اصلي بازاريابي در اين مرحله شناسايي و به طور واضح تعريف مي‌شود. در صورتي که اگر مساله به طور دقيق روشن و تعريف نشود، ممکن است شرکت متحمل هزينه‌هاي سنگيني بابت تحقيق غيرضروري شود. در اينجا از طريق مصاحبه با کارشناسان و جمع‌آوري و تحليل اطلاعات در دسترسي داخلي و خارجي به کشف مساله مي‌پردازيم.

مرحله 2: تهيه طرح تحقيق (Research Proposal):

در اين مرحله از تحقيق، موسسه پژوهشگر برنامه تحقيقاتي خود را به صورت طرح مکتوب ارايه مي‌کند. طرح تحقيق برنامه‌اي است که محقق را در درک رابطه علت بين متغيرهاي تحت بررسي ياري مي‌دهد. در اين طرح بايد مساله‌هاي موردنظر مديريت،‌ هدف‌هاي تحقيق، اطلاعاتي که بايد گردآوري شود، منابع اطلاعات دست دوم يا روش جمع‌آوري اطلاعات دست اول و نيز هزينه تحقيق مشخص شود.

در طرح پيشنهادي مطالب زير ارايه مي‌شود:

1- توصيف ماهيت مساله

2- توصيف و تعريف عوامل اصلي تاثيرگذار بر رفتار و جست‌وجو و تحليل روابط بين متغيرها

3- توصيف جامعه آماري مورد بررسي و تخمين حجم نمونه

4- تعيين روش انجام تحقيق

5- برآورد زمان و هزينه

6- تعيين قلمرو جغرافيايي تحقيق

7- بيان صحت اطمينان يافته‌هاي تحقيق

مرحله 3. تنظيم برنامه اجرايي (Practical Plan):

در اين مرحله چارچوب اجرايي پروژه تحقيقات بازاريابي تعيين مي‌شود و آن شامل تنظيم چارچوب تئوريکي و عملياتي تحقيق، بررسي مدل‌هاي تحليلي، تهيه سئوال‌ها و فرضيه‌هاي تحقيق است. فعاليت‌هاي مربوطه شامل موارد زير است:

1- تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط به گذشته

2- بررسي کيفي

3- تعريف نمونه آماري و تعيين روش نمونه‌گيري

4- تعريف اطلاعات موردنياز

5- تعيين رويه‌هاي اندازه‌گيري و مقياس‌بندي متغيرها

6- تعيين روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات کمي

7- طراحي پرسشنامه

8- آزمون اوليه پرسشنامه جمع‌آوري اطلاعات (Pretest) و اصلاح آن

9- شيوه‌هاي کنترل جمع‌آوري اطلاعات ميداني

10- برنامه تجزيه و تحليل اطلاعات

مرحله 4: عملياتي ميداني و جمع‌آوري داده‌ها (Data Collection):

اين مرحله شامل مجموعه عمليات لازم براي جمع‌آوري داده‌هاي مورد نياز است که با جمع‌آوري و تحليل دقيق داده‌هاي ثانويه (اطلاعات موجود در کتابخانه‌ها، نشريه‌ها و …) شروع مي‌شود. انجام اين مرحله از دوباره‌کاري جلوگيري کرده و مي‌تواند راهنمايي براي طرح‌هاي نمونه‌گيري باشد. داده‌هاي اوليه توسط پرسشگران با تجربه از طريق مصاحبه با افراد به صورت حضوري يا تلفني جمع‌آوري مي‌شود.

1- جمع‌آوري داده‌هاي ثانويه از منابع مختلف

2- انتخاب، آموزش، سرپرستي و ارزيابي افراد براي عمليات کسب اطلاعات

3- جمع‌آوري داده‌هاي اوليه از طريق مصاحبه حضوري يا تلفني

مرحله 5: آماده‌سازي داده‌ها و تجزيه و تحليل آنها

آماده‌سازي داده‌ها شامل اصلاح، کدگذاري، بازنويسي و تاييد داده‌هاست. در اين مرحله، اطلاعات پرسشنامه کدگذاري و ذخيره‌سازي مي‌شوند. تجزيه و تحليل داده‌ها براي بررسي ارتباط متغيرها با ‌معني و مفهوم بخشيدن به داده‌هاي جمع‌آوري شده است.

اقدامات مربوطه عبارتند از:

1- بازبيني پرسشنامه‌ها و خروج پرسشنامه‌هاي ناقص از فرآيند کار

2- کدگذاري داده‌هاي جمع‌آوري شده

3- ورود داده‌ها به نرم‌افزار SPSS

4- تجزيه و تحليل داده‌ها و تبديل آنها به اطلاعات آماري قابل استفاده

5- تهيه جداول و نمونه‌ها

مرحله 6: آماده کردن و ارايه گزارش تحقيق (Preparation of Research Report)

کل پروژه و اطلاعاتي که به دست مي‌آيد. به صورت گزارش مستند تهيه مي‌شود. به طوري که در برگيرنده پرسش‌هاي تحقيق، رويکردها و روش‌هاي دسترسي به اطلاعات، روش تحقيق، جمع‌آوري داده‌ها و رويه‌هاي تحليل داده‌ها و نتايج حاصل از تحقيق باشد.

سعي مي‌شود، يافته‌ها به صورتي تنظيم شود که به آساني در فرآيند تصميم‌گيري مديران مورد استفاده قرار گيرد.

در گام نهايي، به ترتيب زير اقدام مي‌کنيم:

1- توصيف اطلاعات به دست آمده

2- توضيح جداول و نمودارها

3- تهيه گزارش نهايي جهت ارايه به شرکت مشتري

ابعاد مختلف پژوهش‌هاي بازاريابي:

1--- شرايط محيطي (Climate):

- تغييرات سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي

- روند گذشته و آينده بازار

- فرصت‌ها و تهديدها

2--- رقبا (Competitor):

- تعداد رقبا

- موضع و جايگاه

- آميخته بازاريابي

- مزيت‌هاي رقابتي

- استراتژي‌ها و اهداف

3--- مصرف‌کننده (Customer):

- خصوصيات و ترجيحات مصرف‌کنندگان

- دلايل،‌ مقدار، زمان و مکان خريد

- اندازه و رشد بازار

- ميزان وفاداري و رضايت

4--- شرکت (Company):

5--- محصول (Product):

- ويژگي‌هاي محصول

- فرصت بهبود و نوآوري در محصول

- بسته‌بندي فعلي و مطلوب

- کيفيت و کارکرد محصول

6--- ترفيع (Promotion):

- اثربخشي برنامه‌هاي ترفيع گذشته

- هزينه و اثربخشي رسانه‌ها

- مناسب‌ترين روش ترفيع

- توسعه «آميخته ارتباطات»

7--- توزيع (Place):

- روش‌هاي مناسب توزيع

- موقعيت مناسب کارخانه، انبارها و …

- دسترسي به محصول

- تجزيه و تحليل فروش

8--- قيمت (Price):

- اثربخشي قيمت‌گذاري

- وضعيت رقابت قيمت

- قيمت محصول جديد

- ميزان تاثيرگذاري قيمت بر تصميم خريد

برچسب ها:مديران بازاريابي، تحقيقات بازاريابي،نيازهاي مصرف‌کنندگان، برنامه‌هاي بازاريابي، استراتژي‌هاي بازاريابي، برنامه‌هاي تبليغاتي، روش‌هاي موثر تبليغات،شرايط محيطي، روند گذشته و آينده بازار،فرصت‌ها و تهديدها، مزيت‌هاي رقابتي،اثربخشي قيمت‌گذاري،تجزيه و تحليل فروش

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،