ابزارهای بازاريابی تحقيقات بازار روش قيمت گذاری نياز مشتری مشتريان هدف بازاريابی موثر جذب مشتريان ايده هاي بازاريابی

کمپين بازاريابی

برنامه  بازاريابی کليد موفقيت شما در تجارت است و معمولاً شامل تحقيقات بازار، وضعيت مکاني بازار، مشتريان هدف، رقباي شما، جايگاه شما، کالا يا خدمات شما براي فروش، قيمت‌گذاري، تبليغات و پيشبرد است.

درک هانسون، بنيانگذار انجمن مرکزي آمريکا، مي‌گويد: شما در تجارت نياز مشتري را برآورده مي‌کنيد و بايستي نسبت به مشتريان حساس باشيد. بدانيد مشتريان شما چه کساني هستند و چطور بايد به آنها دسترسي يافت؛ از همه مهمتر اينکه آنها براي خريد کالا و خدمات شما چه خواهند کرد.

يک برنامه? بازاريابي مؤثر با کسب اطلاعات جاري درباره? محل بازار شروع مي‌شود. سپس بايستي سري به آرشيو بزنيد و با مشتريان صحبت کنيد و تبليغات ساير بازارها را که در جامعه? شما هستند مطالعه کرده و با انجمن‌هاي صنعتي مشورت کنيد. اين ابزارهاي تعاملي، شما را در يافتن قوت‌ها و ضعف‌هاي بازاريابي‌تان کمک خواهند کرد.

حالا شما اطلاعات لازم را براي نوشتن برنامه‌تان داريد.

الف) تعريف تجارت :

1. کالا يا خدمات شما

?. وضعيت جغرافيائي شامل ناحيه? همسايگي، منطقه‌اي...

?. اينکه چه چيز شما را نسبت به رقبا متفاوت و ويژه مي‌کند

?. روش قيمت‌گذاري شما

?. روش‌هاي ترفيع رقبا

?. روش‌هاي ترفيع شما

?. روش‌هاي توزيع شما و موقعيت مکاني تجارت شما

ب) تعريف مشتريان ::

1. اطلاعات اوليه? مشتريان جاري شامل سن، جنس، درآمد و محيط زندگي

?. مشتريان شما چگونه درباره? محصولات و خدمات شما اطلاعات کسب مي‌کنند؟ تبليغات، پست مستقيم، شيوه‌هاي دهان به دهان يا صفحات آگهي

?. الگوها و عادات مشتريان فعلي و بالقوه، شامل اينکه آنها کجا خريد مي‌کنند، چه چيز مي‌خوانند، چه چيز تماشا مي‌کنند و چه چيز گوش مي‌دهند.

?. شاخص‌هاي مشتريان شما براي انتخاب محصولات يا خدمات شما. تمايز، راحتي، خدمات، اعتبار يا دسترسي.

ج) تعريف بودجه و برنامه:

?. شيوه‌هائي که پيشتر براي ارتباط با مشتريان در زمينه? بازاريابي استفاده کرده‌ايد.

?. روش‌هائي با اثربخشي بالاتر

?. ساير روش‌هاي ممکن براي جذب مشتريان بيشتر در آينده

?. درصد سودي که براي برنامه? بازاريابي مي‌توانيد اختصاص دهيد

?. ابزارهاي بازاريابي که مي‌توانند بودجه? شما را صرف کنند مانند روزنامه، مجله، راديو، تلويزيون، تبليغات پست مستقيم، بازاريابي تلفني و فعاليت‌هاي روابط عمومي

?. روش‌هاي آزمودن ايده‌هاي بازاريابي

?. روش‌هائي براي اندازه‌گيري نتايج حاصل از برنامه? بازاريابي

?. روش‌هاي خاص بازاريابي که شما مي‌توانيد آنها را فوراً اجرا کنيد.

در نهايت اينکه اجزاء برنامه? بازاريابي شما بايد چندين هدف ترفيعي را به همراه بياورند: پيام شما را با مخاطب ارتباط بدهد، يک آگهي مناسب درباره? کالا يا خدمات شما به‌وجود آورد، براي خريد در مشتريان ايجاد انگيزه کند و...

در واقع طراحي يک کمپين تبليغاتي مؤثر هدف‌ها را آسانتر مي‌کند و کمک مي‌کند به شما که برنامه? بازاريابي را در مسير درست نگه‌داريد.