پنج گام برای بازاريابی کسب و کار جديد شما
اطلاعات بازاريابي|تقسيمات بازار|رقابت در بازار|استراتژي هاي بازاريابي|برنامه بازاريابي|بازاريابي
پنج گام براي بازاريابي کسب و کار جديد شما
گام اول: مخاطبين خود را تعريف کنيد
سريعاً يک پروفايل براي مخاطبين خود بنويسيد. براي مثال:
مردان، زنان و بچههايي که از دويدن به عنوان يک ورزش لذت ميبرند. آنها در بازه سني 15 تا 80 ساله قرار دارند، عموماً در فاصله 20 مايلي از فروشگاه زندگي کرده و ورزش دويدن را به تازگي و براي مدت چند سال است که آغاز کردهاند.
در مرحله بعد، ارزشي که شما براي آنها به ارمغان ميآوريد را توصيف کنيد. براي نمونه: چرا آنها بايد از شما خريد کنند.
ما تجهيزات و پوشاکي را ارانه ميدهيم که به آنها کمک ميکند تا بازدهي دويدن خود را بهبود بخشند. ما با ساير فروشگاههاي فعال در اين حوزه فرق ميکنيم چراکه ما متناسب با تازهکار يا حرفهاي بودن هر فرد، برنامه آموزشي ارائه ميدهيم.
نوشتن اين دو مورد، شما را در تمرکز و داشتن ديدگاهي صريح و واضح بر روي اينکه مشتريان شما چه کساني هستند و به دنبال چه چيز ميگردند کمک ميکند.
گام دوم: يک برنامه بازاريابي مقدماتي بنويسيد
نيازي نيست که حتماً يک برنامه بازاريابي جامع و رسمي باشد، همينکه شما صريحاً بدانيد به کجا ميخواهيد برويد و چگونه ميخواهيد به هدف خود برسيد کفايت ميکند. ليستي از چند هدف واضح و ساده خود را تهيه کنيد. من استفاده از SMART framework را پيشنهاد ميکنم.
وقتيکه اهداف خود را ليست کرديد، براي هر يک چندين نکته که بيان ميکنند چگونه ميخواهيد به هر يک از اهداف برسيد يادداشت کنيد. به عنوان نمونه:
هدف: گردش مالي حداقل 5 هزار يورو در نخستين ماه از تجارت.
- گفتن به دوستان و خانواده و درخواست از آنها براي در جريان گذاشتن ساير افراد
- نصب پوستر و بنر در ورزشگاههاي محلي، باشگاههاي دو، مطب دکترها و ...
- ورود و قبول حمايت مالي از يک تيم در دو ماراتن بعدي در محله
- راهاندازي يک کمپين تبليغاتي با هدف اينکه 10 مشتري اول محصول ما را رايگان دريافت ميکنند
- اهداي پوشاک تبليغاتي رايگان به چند دونده محلي وقتيکه در محله در حال آموزش هستند
گام سوم: نام خود را بر سر زبانها بياندازيد
اکثر استارتآپها (و کسبوکارهاي تازه) بر اساس انتقال نام دهان به دهان و معارفهها توسعه مييابند. بنابراين در مورد صحبت درباره کسب و کار جديد خود در ميان مردم خجالت نکشيد، به خانواده و دوستان خود بگوييد و از آنها بخواهيد که به ديگران هم بگويند. اينکه يک تجربه خوب را براي مشتريان جديد خود بيان کنيد واقعاً مهم است، چراکه آنها نيز در توسعه نام شما بسيار مؤثرند.
گام چهارم: اينترنتي شويد
من فکر نميکنم هيج کسب و کاري بتواند بدون حضور در اينترنت، ادامه بقاء دهد. اگر در اين زمينه نيار به کمک داريد، مقاله ما در مورد اينکه "چگونه وب سايت خودتان را راهاندازي کنيد" بخوانيد. شما در اين مورد ميتوانيد انتخاب کنيد، وبسايت شما ميتواند تنها بهمنظور اطلاعرساني باشد و يا اينکه مشتريان بتوانند از آنجا خريد کنند. من هميشه پيشنهاد ميکنم که شما يک وبلاگ در رابطه با موضوع انتخابي خود بنويسيد، اين مورد به شما کمک ميکند تا يک اقبال عمومي پيدا کرده و تصويري فراتر از يک فروشگاه از شما ميسازد.
گام پنجم: انعطافپذير و خلاق باشيد
در بازاريابي ميبايست انعطافپذير باشيد و براي وقوع هر اتفاقي که آنرا پيشبيني نميکرديد آماده باشيد، بنابراين مخاطبين خود را هميشه در ذهن داشته باشيد، همانند آنان فکر کنيد و در امور بازاريابي خود خلاق باشيد.
در اينجا چندين ايده که ممکن است منجر به بروز خلاقيت در کسبوکار شما شود، آورده شده است!
- به خريداران خود کارت وفاداري اهدا کنيد
- در فروشگاههاي محلي، مراکز رفاهي و حتي درب منازل افراد، بروشورهاي تبليغاتي خود را توزيع کنيد!
- براي محصولات خود تخفيف قائل شويد مثلاً خريد برخي از اقلام با نصف قيمت
- ميزهاي فروش در بيرون فروشگاه برپا کنيد
- حمايت مالي يک رويداد محلي را قبول کنيد
- از خود و ماشين خود به عنوان بيلبورد استفاده کنيد، با پوشيدن يک تيشرت تبليغاتي در بيرون ظاهر شويد
- چالشهايي را بپذيريد که شما را در معرض رسانههاي محلي قرار ميدهد
- رقابتي را ترتيب دهيد تا مواد اوليه براي محصول يک ماه خود را برنده شويد
- خبرنامههاي الکترونيکي بصورت ماهانه ارسال کنيد
- در شبکههاي اجتماعي مانند Twitter، Facebook و LinkedIn عضو شويد و شروع به تبليغ کسب و کار خود کنيد
- برگزاري يک پرش از ارتفاع را حمايت مالي کنيد و درآمد آنرا به امور خيريه اختصاص دهيد
- در مجلات مربوط به حوزه خود تبليغ کنيد
- در سايتهايي همچون گوگل تبليغ کنيد