خط مشي رهبري بازار|افزايش سهم بازار|مزيت رقابتي | خط مشي هاي رقابتي|تعيين جايگاه دربازار|اصول بازاريابي | خط مشي رهبري بازار|افزايش سهم بازار|سياستهاي بازاريابي|خط توليد محصول| برنامه بازاريابي|سهم بازار| افزايش کارآيي| توسعه محصولات| شرکتهاي رهبر|هزينه هاي توليد | مزيت رقابتي|تعادل عرضه و تقاضاي بازار|خط مشي هاي بازاريابي

اصول بازاريابی انواع خط مشي های رقابتی در بازار

هر شرکت با توجه به منابع ، فرصتها، اهداف و جايگاه خود در صنعت بايد يک خط مشي مناسب جهت حضور ورقابت در بازار اتخاذ کند.يک سيستم جمع آوري اطلاعات رقابتي بايد از منابع خبري مناسبي نظير فروشندگان مواد اوليه،کانالهاي توزيع،موسسات تحقيقاتي و اتحاديه هاي صنفي اطلاعات لازم را گردآوري نموده تا با اتخاذ خط مشي هاي رقابتي مناسب در مقايسه با ديگران از يک مزيت خاص در بازار برخوردار شده و بتواند ضمن تصميم گيري درست مديران ،کمک قابل توجهي به رشد و بقاي سيستم بنمايد،لازم به ذکر است که هر شرکتي مي تواند براي محصولات مختلف خود از خط مشي هاي متفاوتي براي رشد و بقاي سيستم استفاده کرده و با توجه به جايگاه رقابتي ديگر شرکتها در بازار هدف،خط مشي هاي گوناگوني را به اين منظور اتخاذ کند که عبارتند از:

1- خط مشي رهبري بازار:

بر اساس اين خط مشي، شرکت تلاش مي کند هزينه هاي توليد و توزيع خود را به حد اقل رسانده تا از طريق کاهش قيمت و افزايش سهم بازار ، سياستهاي بازاريابي خود را جهت در اختيار گرفتن بيشترين سهم بازار اعمال نمايد.

?- خط مشي تمايز در بازار:

در اين روش مديران شرکت برآنند که خط توليد محصول و برنامه بازاريابي کاملا جداگانه اي را براي خود تدارک ديده و به نوعي تحت عنوان شرکتهاي برتري طلب در طبقه رهبران صنعت مربوط به خود قرار گرفته و با رقباي خود به چالش برخيزند.

?- خط مشي تمرکز در بازار :

در اين خط مشي ، شرکت بجاي اينکه کل بازار را هدف قرار دهد فقط قسمتهاي کوچکي از آن را انتخاب کرده و فعاليتهاي خود را روي آن متمرکز مي کند. شرکتهاي تمرکز دهنده بازار معمولا قسمتهاي کوچکي از بازار را با توليدات تخصصي خود مورد هدف قرار مي دهند مانند شرکت بنز.

?- خط مشي ميانه روي در بازار:

شرکتهاي ميانه رو شرکتهايي هستند که مي کوشند در زمينه هاي مختلف بازار فعاليت کنند و اغلب در اين خصوص موفق نشده ونهايتا به عنوان شرکتهاي دنباله رو رهبران بازار سعي در حفظ سهم بازار فعلي خود دارند.

رهبران بازار بايد بر اوضاع حاکم بر صنعت مربوطه نظارت دائم داشته باشند زيرا شرکتهاي برتري طلب همواره در صدد استفاده از نقاط ضعف رهبران ،جهت کسب سهم بيشتري از بازار هستند.رهبر ان بازار بايد بکوشند براي اول بودن همواره حجم تقاضاي کل را افزايش داده وبا عمليات تهاجمي و تدافعي گوناگون از سهم بازار خود با اقتدار کامل محافظت نموده و سعي در افزايش اين سهم داشته باشند. رهبران بازار بايد به دنبال مصرف کنندگان جديد وموارد مصرف جديد کالاي خود بوده و يا به نوعي سبب مصرف بيشتر کالاي قبلي خود گردند که اين موضوع با تبليغات بيشتر صورت مي گيرد.يک رهبر بايد با نوآوري دائم در توليد کالا و ارائه خدمات بهتر همواره در پي افزايش کارآيي خويش نسبت به رقباي ديگر در بازار باشد.

انواع خط مشي هاي دفاعي در مقابل رقبا:

?- دفاع وضعيت : در اين روش شرکت استحکاماتي را در اطراف جايگاه فعلي خود ايجاد کرده و با اعمال تغييرات محيطي و بهينه سازي کالا در صدد بسط و توسعه محصولات خود مي باشد.

?- دفاع جناحي : شرکت رهبر ضمن حفظ وضعيت کلي خود بايد مراقب حمله رقبا از جناحهاي مختلف نيز باشد.

?- دفاع پيشکي : شرکتهاي رهبر مي توانند با نوعي دفاع هجومي از جلو به رقبا ضربه واردکنند،قبل از اينکه آنها بتوانند عليه شرکتهاي رهبر دست به اقدام جديدي بزنند.

?- دفاع ضد حمله : رهبران بازار ممکن است عليرغم دفاع جناحي و دفاع پيشکي مورد حمله قرار گيرند و در چنين حالتي معمولا به روش ضد حمله متوسل مي شوند که اغلب با افزايش تبليغات و ارائه محصولات ابداعي جديد صورت مي گيرد. شرکت هاي رهبر بايستي با کسب اطلاعات دقيق همواره سعي کنند ضد حمله موثرتري را عليه شرکتهاي رقيب تدارک ببينند.

?- دفاع متحرک : در اين شيوه دفاع، شرکتهاي رهبر دامنه فعاليتهاي خود را به بازارهاي جديد گسترش مي دهند،بازارهايي که بتوان در آينده از آن به عنوان پايگاههايي براي حمله يا دفاع استفاده کرد.با گسترش بازار،شرکت توجه خود را از کالاي فعلي به نيازهاي اساسي و وسيعتري از مشتري معطوف مي نمايد،تنوع در بازار و ورود به صنايع غير وابسته، راه حل استراتژيک ديگري است که مي تواند به عنوان فعاليتهاي جديد امکان رشد بهتري را براي شرکتهاي رهبر در بازار هدف فراهم سازد.

?- دفاع انقباضي : گاهي شرکتهاي رهبرقادر نيستند در تمام جبهه ها به دفاع بپردازند، در چنين وضعيتي بهترين کار دفاع انقباضي و خروج استراتژيک از بحران است،لذا در اين شرايط بايستي موقعيتهاي ضعيفتر در بازار را رها کرده و کليه نيروهاي خود را بر مواضع و فرصتهاي قويتر متمرکز نمود.

لازم به ذکر است که در بازار هدف با کسب سهم بيشتر، سودآوري افزايش خواهد يافت زيرا هزينه هاي توليد کاهش يافته و قيمت تمام شده پايين تر مي آيد،شايان توجه است که هر گونه افزايش سهم بازار ضرورتا منجر به افزايش سودآوري نمي شود و اين امر به خط مشي هاي اتخاذ شده شرکت براي دستيابي به سهم بازاربستگي دارد ، لذا بر اين اساس نبايد هزينه دستيابي به سهم بازار از منافع حاصله پيشي بگيرد.يک شرکت برتري طلب ابتدا با تعيين هدف استراتژيک و با توجه به رقباي خود سعي در افزايش سهم بازار داشته و با قبول مخاطرات زياد به رهبر بازار حمله ور شده و با ارائه يک مزيت رقابتي ضمن توجه به کيفيت بهتر و قيمت پايين تر مي تواند در بازار موفق شود.شرکتهاي برتري طلب مي توانند با انتخاب صحيح رقبا وتعيين درست هدف و ضمن توجه به شرايط موجود از رهبر بازار دوري کرده و براي کسب موفقيت به سهم بازار شرکتهاي کوچکتر حمله کنند.

انواع خط مشي هاي حمله:

?- حمله از جلو : اين روش شامل حمله تمام عيار به محصول در کليه زمينه هاي تبليغات ، قيمت، فروش و توزيع مي باشد،لذا شرکتهاي برتري طلب با اين شيوه بجاي حمله به نقاط ضعف رقيب به نقاط قوت اوحمله ور مي شوند.

?- حمله جناحي : با اين شيوه بجاي حمله از روبرو مي توان رقيب را از طريق نقطه ضعف او مورد حمله قرار داد.استفاده از حمله جناحي زماني موجه است که منابع شرکت برتري طلب در مقايسه با رقيب محدود باشد،يک حمله جناحي مي تواند با پر کردن شکافهاي موجود در بازار يعني جايي که محصولات رهبر بازار حضور ندارد صورت گيرد، مانند توليد اتومبيلهاي کوچک و کم مصرف توسط ژاپني ها در مقابل توليد کنندگان ماشينهاي آمريکايي به عنوان مثال ژاپنيها با تامين نياز اين قسمت از بازار سهم عمده اي از بازار جهاني اتومبيل را از آن خود کردند.

?- حمله محاصره اي : حمله اي است که از کليه جهات صورت مي گيرد به نحوي که رقيب مجبور باشد از همه جناحها به دفاع از سهم بازار خود برخيزد،اين روش زمانيکه شرکت برتري طلب توانايي در هم شکستن رهبر بازار را داشته باشد صورت مي گيرد مانند حمله شرکت سيکو به بازار ساعت دنيا با ???? مدل متفاوت که تمامي سليقه هاي گوناگون مخاطبان هدف را تحت پوشش قرار داد.

?- حمله فرعي : در اين روش شرکت برتري طلب،رقيب را دور مي زند تا بتواند بازارهاي آسانتري را مورد هدف قرار داده و از تاکتيکهايي مانند توليد کالاهاي غير وابسته،ورود به بازارهاي جديد در مناطق جغرافيايي گوناگون و يا استفاده از تکنولوژيهاي نوين براي جايگزيني کالاهاي موجود استفاده مي کند،مانندتوليد يک دوربين کاملا متفاوت توسط شرکت مينولتا که سهم قابل توجهي از بازار دوربينهاي عکاسي را به خود اختصاص داد.

?- حمله نامنظم : اين شيوه مخصوص شرکتهاي کوچکتر است،شرکت برتري طلب براي به ستوه آوردن رقيب و تضعيف او با کاهش مقطعي قيمت و يا عرضه فراوان کالا،تعادل عرضه و تقاضاي بازار را به هم مي زند.استفاده از برنامه هاي تبليغاتي متفاوت نيز از تاکتيکهاي ديگر مورد نظر است. استفاده از اين نوع حمله معمولا به بودجه سنگيني نياز دارد زيرا با يک حمله بزرگتر بايستي مورد پشتيباني قرار گيرد.رهبر بازار مي تواند با کاهش قيمتها و يا افزايش خدمات دست به حملات تلافي جويانه بزند و در چنين شرايطي جنگ تمام عيار باعث مي شود تا هر دو حريف ضعيف شوند و لذا بعضي از شرکتها ترجيح مي دهند براي حفظ خود در بازار از سياست دنباله روي پيروي کنند. يک رهبر بازار با توليد کالايي جديد ، سعي در ايجاد بازارهاي تازه،افزايش تقاضا،گسترش شبکه توزيع ،اطلا ع رساني ، آموزش مخاطبان و افزايش سهم بازار را داردوبراي اجراي اين برنامه لاجرم متحمل هزينه هاي زيادي نيز مي شود، شرکتهاي دنباله رو معمولا ازاين فرصتها استفاده کرده و بخشي از بازار را از آن خود مي کنند

. يک دنباله روي بازار بايد ضمن حفظ سهم فعلي بازار ،سهم مناسبي از مشتريان جديد را با بکار گيري خط مشي هاي اختصاصي براي خود ايجاد نمايد.اين خط مشي ها مي تواند انتخاب مناسب مکان فروش کالا،خدمات ويژه همراه کالا،قيمت مناسب و يا کيفيت مطلوب کالاي مورد نظر باشد تا به محض ايجاد يک بازار جديد بتواند وارد بازار مربوطه شود،لازم به ذکر است که سياست دنباله روي در خط مشي هاي بازاريابي لزوما به معناي وابسته بودن به سياستهاي بازاريابي رهبر بازار نيست.

بعضي از اين شرکتها دقيقا از محصولات، سياستهاي توزيعي،تبليغات و ساير خط مشي هاي بازاريابي رهبر تقليد مي کنند. بعضي ديگر در پاره اي از موارد از رهبر بازار تقليد کرده اما در بسته بندي ، تبليغات، قيمت گذاري و ساير عوامل ،تفاوتهايي را رعايت مي نمايند و عده اي نيز با محصولات، برنامه هاي بازاريابي رهبر ، بهينه سازي و اصلاح آنها به حيات خود ادامه مي دهند. اين شرکتهاي دنباله رو، براي اجتناب از رويارويي مستقيم با شرکت رهبر ،بازارهاي ديگري را براي فروش خود انتخاب مي کنند.

شرکتهايي که خط مشي تمرکز دهنده بازار را انتخاب مي کنند، بجاي هدف قرار دادن کل بازار بعضي از قسمتهاي بازار را هدف گرفته و جاهاي خالي بازار را پر مي کنند ، آنها نيازهاي مخاطبان خود را به خوبي مي شناسند و با حجم فروش کم، درصد سود بالايي را کسب مي کنند. لازم به ذکر است که مسئله مهم در خط مشي تمرکز بازار،ديد تخصصي توليد کالاست که بايد از آن بخوبي بهره گرفت. شرکتهاي تمرکز دهنده بازار براي ادامه حيات خود از سياست تمرکز مضاعف استفاده کرده و فعاليتهاي خود را در چند رشته موازي پي مي گيرند تا در صورت رکود يکي از فعاليتهاي مربوطه ،فعاليت موازي ديگري را پيش بگيرند.

زمينه هاي تخصصي شرکتهاي تمرکز دهنده بازار عبارتنداز:

?- شرکت در ارائه خدمت به يک نوع مشتري نهايي تبحر و تخصص پيدا مي کند مانند يک موسسه حقوقي که تنها به امور حقوق تجارت و شرکتهاي بازرگاني مي پردازد.

?- شرکت در سطح بخصوصي از توليد و توزيع ،تخصص مي يابد مانند توليد لوله مسي.

?- شرکت در فروش به گروه خاصي از مشتريان تخصص دارد مانند فروش کالاهاي لوکس وگران قيمت نظير شومينه.

?- شرکت در فروش به گروه کوچکي از مشتريان از نظر اندازه جمعيت تخصص دارد مانند فروش اتومبيل بنزبه عده اي خاص.

?- شرکت فعاليتهاي فروش خود را محدود به يک منطقه جغرافيايي خاص مي کند.

?- شرکت در توليد يک کالا با ويژگي انحصاري مهارت دارد مانند تجهيزات پزشکي.

?- شرکت در توليد محصولي با قيمت و کيفيتي منحصر به فرد تخصص دارد.

?- شرکت خدماتي را به مشتريان ارائه مي کند که ممکن است ساير شرکتها آنرا انجام ندهند مانند ارائه خدمات تلفنبانک .

برچسب ها :اصول بازاريابي ، خط مشي رهبري بازار ، افزايش سهم بازار ،  ، سياستهاي بازاريابي ، خط توليد محصول ، برنامه بازاريابي ،  سهم بازار ، افزايش کارآيي ، توسعه محصولات ، شرکتهاي رهبر ،  هزينه هاي توليد ،  مزيت رقابتي ، تعادل عرضه و تقاضاي بازار ، خط مشي هاي بازاريابي

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،