طرح توجيهي صنعتي |طرح توجيهي اقتصادي| طرح توجيهي تجاري |طرح توجيهي بازرگاني|طرح توجيهي|طرح تجاري |طرح صنعتي|طرح اقتصادي|تعريف مدل کسب و کار| نگارش طرح کسب و کار

طرح کسب و کار چيست؟

طرح کسب و کار سندي مکتوب است که جزئيات کسب و کار پيشنهادي را مشخص مي‌کند. اين سند بايد ضمن تشريح موقعيت کنوني، نيازها، انتظارات و نتايج پيش‌بيني شده را شرح دهد و کليه‌ي جوانب آن را ارزيابي کند.

طرح هم براي صاحب آن و هم براي حمايت‌کنندگان مالي آن، به دلايل زير لازم است:

1- مهم آن است که مالک درباره هدف خود از کسب و کار و منابعي که براي آن نياز دارد به دقت فکر کند. اين موضوع در برآورد ميزان سرمايه‌ي مورد نياز، به وي کمک خواهد کرد.

2- بعيد به نظر مي‌رسد که مالک کسب و کار، براي راه‌اندازي آن سرمايه‌ي کافي داشته باشد. حمايت‌کنندگان مالي -بانکها يا سرمايه‌گذاران ريسکي- بايد متقاعد شوند که سرمايه‌گذاري در کسب و کار جديد، منطقي و درست است.

3- فرض بر اين است که اگر کسب و کار ايده‌ي خوبي نداشته باشد، هم براي صاحب آن و هم براي حمايت‌کنندگان مالي آن، بايد اين موضوع را در مرحله‌ي برنامه‌ريزي و قبل از هدر رفتن مقدار زيادي از زمان و هزينه، شناسايي کنند.

اجزاي يک طرح کسب و کار

1- اهداف کلي

2- مشخصات مجري طرح و همکاران

3- تعريف و توصيف کسب و کار

4- تحليل استراتژي بازار

5- تحليل مالي

6- خلاصه

طرح کسب و کار نشان ‌دهنده‌ي چيست؟

آماده کردن يک طرح کسب و کار نتيجه‌ي نهايي روند طرح‌ريزي نيست، بلکه تحقق طرح، هدف نهايي است. با اين وجود نوشتن طرح، يک مرحله‌ي مياني مهم است. طرح نشان مي‌دهد که به منظور يک کسب و کار محرز، بررسي‌هاي دقيق در ايجاد کسب و کار انجام شده است و براي راه‌اندازي آن کارآفرين، وظيفه‌اش را انجام داده است.

هدف طرح

وجود يک طرح کسب و کار رسمي، صرف نظر از اندازه‌ي کسب و کار آن، به همان اندازه که براي راه‌اندازي مهم است، براي يک کسب و کار برقرار (محرز) نيز مهم است. اين طرح چهار عمل اصلي را به صورت زير انجام مي‌دهد:

1- به مدير يا کارآفرين کمک مي‌کند که جوانب و پيشرفت پروژه يا کسب و کارش را مشخص ، متمرکز و بررسي کنند.

2- يک چهارچوب منطقي و حساب شده ايجاد مي‌کند تا در آن يک حرفه بتواند توسعه يابد و تدابير مربوط به آن حرفه را در چند سال آينده دنبال مي‌کند.

3- به عنوان ماخذ و مبنايي براي مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران، دفاتر نمايندگي، بانک‌ها، سرمايه‌گذاران و ... به کار مي‌رود.

4- معياري را براي سنجش وضعيت واقعي کسب و کار در برابر آنچه که بايد باشد، ارائه مي‌دهد.

همان طور که دو شغل مثل هم وجود ندارد و بنابراين طرح‌هاي کسب و کار مانند هم نيز وجود ندارد. از آن جايي که برخي موضوعات در طرح به يک طيفي از کسب و کارها مرتبط هستند بنابراين اين امر مهم است که مفاد و مندرجات طرح ها با امور فردي متناسب باشد. با اين حال، بيشتر طرح ها از يک ساختار آزموده شده و نظر عمومي بر روي (در مورد ) آماده‌سازي طرحي ک به طور وسيعي قابل اجراست متابعت مي‌کنند. طرح کسب و کار مي‌بايست نگرشي واقع بين از پيش‌بيني‌ها و مقاصد بلندمدت داشته باشد. اين ديد و نگرش چهارچوبي را به وجود مي‌آورد که طرح بايد در آن فعاليت کند و نهايتا يا موفق مي‌شود يا شکست مي‌خورد. براي مديران و يا کارآفريناني که به دنبال حمايت خارجي هستند، آماده کردن يک طرح جامع، موقعيت را در افزايش بودجه‌ها يا تجهيز پشتيبان ضمانت نخواهد کرد. عدم وجود يک طرح منطقي، يقينا شکست را حتمي خواهد کرد.

اهميت پروسه

ايجاد يک طرح کسب و کار رضايت بخش امري پردردسر، اما ضروري است، روند برنامه‌ريزي، مديران يا کارآفرينان را وادار مي‌کند که کاملا دريابند آنچه را که مي‌خواهند به دست بياورند و اين که چه طور و کي آن را انجام دهند. حتي اگر هيچ حمايت خارجي هم نياز نباشد، طرح کسب و کار مي‌تواند براي دوري گزيدن از اشتباهات يا تشخيص فرصت‌هاي پنهاني نقش حياتي را بازي کند. براي عده‌ي بسيار زيادي از کارآفرينان و طراحان، روند طرح‌ريزي (فکر، مذاکره، تحقيق، تجزيه و تحليل) به اندازه‌ي طرح نهايي و يا حتي بيشتر از آن مفيد است. بنابراين حتي اگر به يک طرح رسمي نياز نداريد، درباره‌ي روند طرح‌ريزي بطور دقيقي فکر کند. اين کار مي‌تواند سود زيادي براي طرح کسب و کار شما داشته باشد. هفته‌هاي بسيار زياد کار سخت و پيش‌نويس‌هاي متعدد را از زمان بروز طرح تا گرفتن حق کار پيش‌بيني کنيد. يک طرح مکتوب واضح با بسته‌بندي جذاب سبب خواهد شد تا حاميان، سرمايه گذاران و ... آسان‌تر به آن گرايش پيدا کنند. يک طرح کسب و کار کاملا آماده، نشان خواهد داد که مديران يا کارآفرينان، کار را مي‌شناسند و آنها را براي پيشرفت طرح بر حسب فرآوري‌ها، مديريت، سرمايه‌ها و مهم‌تر از همه بازارهاي اقتصادي و رقابت انديشيده‌اند.

شرح توصيفی

اين بخش از طرح کسب و کار به ماهيت فعاليت اقتصادي و روش انجام آن ميپردازد. در اين بخش کالا و يا خدماتي را که قصد توليد آن را داريد شرح دهيد. ديدگاه شما بايد وسيع باشد. جواب اين سوال را بدهيد که مي‌خواهيد صاحب چه کسب و کاري شويد و به کجا برسيد؟(چشم انداز). هدف و ماموريت خود را از ايجاد اين کسب و کار به دقت بيان کنيد و از جملاتي استفاده نماييد که تعهد و وفاداري شما را به اصول حرفه‌اي مورد نظرتان نشان دهد. (بيانيه ماموريت).

چشم‌انداز:

ما مي‌خواهيم بزرگترين عرضه‌کننده برگه خشک انبه به بازار اروپا شويم.

ماموريت:

ماموريت ما اين است که مشتريان با خريد محصولي سالم و فوق‌العاده خوشمزه با قيمتي معقول و مناسب منتفع و بهره‌مند شوند.

شرح بازار هدف و مشتريان بالقوه

بازار هدف خود را توصيف کنيد. مشتريان شما چه کساني هستند؟ چرا در يک بازار رقابتي محصول شما را بخرند؟ ويژگي منحصر به فرد محصول شما چيست؟ رقباي خود، سهم بازار و روند رشد يا افول را در بازار مورد نظرتان شرح دهيد. اهداف شما بايد دقيق، قابل اندازه گيري و در دوره‌هاي کوتاه مدت و ميان مدت بيان شود.

برنامه‌ها

به روشهاي عملي خود جهت دستيابي به اهداف ذکر شده اشاره کنيد. برنامه‌ها، کارهاي مشخصي هستند که شرکت بايد انجام دهد تا به اهداف خود برسد. متناسب با هر هدف، بايد يک برنامه وجود داشته باشد. برنامه‌ها بايد عملگرا باشند و وظايف مشخصي رابيان نمايند ، زمان انتهايي براي انجام داشته باشند و اينکه چه کسي، کجا، چگونه و با چه هزينه اي اين کارها را انجام خواهند داد مشخص نمايند.

 

قيمت گذاري

استراتژي خود را جهت تعيين قيمت نهايي محصولات خود بيان نماييد. به هزينه‌هاي عمده اي که توليد محصول شما را تحت تاثير قرار مي‌دهد اشاره کنيد.

قيمت گذاري يک کالا و يا خدمت تابعي است از:

• نيروي کار مستقيم

• مواد اوليه

• سربار و يا هزينه‌هاي غير مستقيم توليد

حاشيه سود مطلوب شما بايد بر مبناي استراتژي قيمت گذاري که در ادامه انتخاب ميکنيد قرار گيرد. در ادامه چند مورد از استراتژي‌هاي قيمت گذاري آمده است:

• محاسبه قيمت تمام شده و قيمت گذاري خرده فروشي

• موضع گيري رقابتي

• قيمت گذاري کمتر از رقبا

• قيمت گذاري بالاتر از رقبا

• قيمت خطي

• چند قيمتي و . . .

براي تعيين روش قيمت گذاري بايد به سوالات زير پاسخ دهيد:

آيا بازار هدف شما نسبت به قيمت حساس است؟ ارزش مورد نظر مشتريان شما چيست؟ آ يا قيمت، نشان دهنده ارزش درک شده محصول شماست؟ آيا شما مبناي منظمي‌براي تخفيفات خود در فروش مداوم، خرده فروشي، توزيع، حجم فروش و . . . داريد؟

استراتژي قيمت گذاري شما بايد حتما در طرح کسب و کار آورده شود.

برچسب ها :طرح توجيهي ، طرح تجاري ، طرح صنعتي ، طرح اقتصادي ، طرح توجيهي صنعتي ، طرح توجيهي اقتصادي ، طرح توجيهي تجاري ، طرح توجيهي بازرگاني

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،