مباني نفوذ پيامهاي تبليغاتي|محصولات رقيب| فرايندهاي مديريت استراتژيک|برنامه ريزي و کنترل سازمان

تبليغات کالاي مصرفي همچنان بر مخاطبان ميتازد

سيل خروشان تبليغات کالاهاي مصرفي در سالهاي اخير در کلان شهرهاي کشورمان دامنه بسيار وسيعي را به خود اختصاص داده و حتي اتوبوسهاي عمومي، پلهاي عابر پياده، زيرگذرها و... نيز از اين سيل خروشان در امان نمانده اند. تبليغات تلويزيوني، راديويي، مطبوعات، نقاشي ديوارهاي کوتاه و بلند، پلاکارد در اندازههاي مختلف، بروشور، کارت و... ازجمله ابزارهاي مهم تبليغات هستند، تبليغاتي که اين روزها فرم و قيافه شهرها را باب ميل خود طراحي ميکنند و در آشفته بازاري رقابتي براي جلب مشتري به هر حيله و نيرنگي پناه ميبرند. اما سوال اساسي اينجاست که چرا تمامي تبليغاتي که وجود دارد به نوعي مردم را به سمت دنياي مصرف زدگي تشويق و هدايت ميکند و از آنها ميخواهد تابه مصرف فلان کالاي وارداتي يا توليدي داخل بپردازند، و به راستي حرکت به سمت مصرف زدگي و رواج دامنه تجمل گرايي در جامعه روبه رشد کنوني چه زيانهايي را متوجه کشورمان خواهد کرد و تبعات اين مسئله در درازمدت چه خواهد بود؟

تجمل گرايي نوعي پديده اجتماعي است که هم عوامل اجتماعي وهم عوامل رواني درشکل گيري آن مؤثر است، پديده اي است که نه روان شناسان ونه جامعه شناسان هيچ يک نگاه مثبتي به آن ندارند. ازنظر جامعه شناسان در تمام سطوح جامعه مي توان مصاديق آن را ديد، آن هم به اين دليل که تجمل گرايي انحراف ازمسير سالم رشد و توسعه زندگي اجتماعي است.

دکتر مهاجري، جامعه شناس مي گويد:« گروههاي اجتماعي پايين هم گاه دست به تجمل گرايي مي زنند و ازسبد غذايي يا بهداشتي خود مي کاهند. تا بتوانند خريدها و رفتارهاي تجمل گرايانه انجام دهند، اما اوج تجمل گرايي را در اقشار بالا و پردرآمد جامعه مي توان ديد؛ مساحت، متراژ و نوع دکوراسيون منازل که متناسب با نيازها نيست، استفاده از اتومبيلهاي آخرين مدل و گرانقيمت خارجي، تعويض سالانه سرويسهاي زيورآلات و دکورها در برخي از خانوادهها، مصرف پوششهاي فخرفروشانه و گران و برپايي جشنها و مجالس بسيار پرهزينه از مصاديق واضح تجمل گرايي است.»

اين جامعه شناس با ذکر مصاديق تجمل گرايي آن را آسيب جامعه مي داند و تلاش مي کند ارتباط آن با فرايند توسعه را توضيح دهد: «اين پديده يکي از آسيبهاي نظامهاي توسعه نيافته و در حال توسعه است. به عبارت ديگر اگر جامعه اي در فرايند توسعه دچار شکافهاي عميق بشود و چالشهايي فرايند توسعه را تهديد کند، دچار کارکردهاي منفي و آسيب مي شود که يکي از آنها تجمل گرايي است. در واقع اين پديده نتيجه حاکميت ارزشها و هنجارهاي خاص است و وقتي بيشتر به چشم مي خورد که هنجارهاي رسيدن به ارزشهاي يک جامعه درست تنظيم نشود.»

اما گرايش به تجمل و خريد کالاها و ابزار غير ضروري زندگي آن هم با هزينه بالا بيش از يک دهه است که در ميان طبقه متوسط به بالا نمود بيشتري پيدا کرده است که بارزترين آثار آن را در سخت تر شدن شرايط زندگي مشترک و پرهيز جوانان از ازدواج به دليل همين شرايط مشکل مي توان ديد. دکتر مهاجري معتقد است: «جامعه ايران به دليل توسعه نامتوازن و عدم انطباق وسايل رسيدن به ارزشها، شاهد تجمل گرايي است و در نمادها و سمبلهايي مثل لباس، استفاده بي رويه از منابع زندگي، اتومبيل و وسايل تفريحي يا دکوري بروز پيدا مي کند.»

فرآيندي که به نام تجمل گرايي در ايران شکل گرفته است در شکل گيري يک شخصيت کاذب و از خودبيگانه به شدت مؤثر است که نتيجه آن تعميق بي هويتي به خصوص در ميان نوجوانان که در اوج دوران فرهنگ پذيري و جامعه پذيري قرار دارند، است.

از سوي ديگر رواج تجمل گرايي بيانگر اين است که در حالي که بسياري از اقشار جامعه در رفع نيازهاي ابتدايي درماني و معيشتي ناتوانند، اقشار پردرآمدتر به راحتي حاضرند چند صد برابر اين هزينهها را صرف کالاهايي کنند که کارايي چنداني جز نشانه سبقت از طبقه اي به طبقه ديگر ندارد. فراموش نکنيم که امروز تجمل گرايي از يک رفتار پراکنده، به يک خرده فرهنگ اجتماعي وبه يک ارزش تبديل شده است.

گسترش زندگي شهرنشيني و دوري از زندگي روستايي مبتني بر توليد، زمينه مصرف گرايي را به عنوان يک روش رسمي زندگي فراهم آورد و ظهور طبقه متوسط و بالا، تأسيس فروشگاههاي بزرگ که انبوهي از کالاهاي غيرضروري و لوکس را در خود جاي داده بود و ترويج شعار «تا مي تواني بخر و هرچه بيشتر مصرف کن» اين روند را تشديد کرده و با اين وصف، اين زنجيره ويرانگر توسط تبليغات کالاها در وسايل ارتباط جمعي تکميل شد و دو نوع ابزار مصرف گرايي يعني حراج کالاها و اشاعه کارتهاي اعتباري به کمک اين روند آمد و مردم در فروشگاهها و حراجيهاي بزرگ در معرض کالاهاي متنوع و احساس نيازهاي کاذب قرار گرفتند. مشتري، جنسي را که در حراجي مي بيند، احساس مي کند که نياز دارد و از طرف ديگر بايستي احساس کند که هميشه پول براي خريد کردن دارد و از اينجا موضوع کارتهاي اعتباري شکل گرفت درحالي که تعداد قابل توجهي از کالاهاي خريداري شده از فروشگاههاي بزرگ يا حراجيها در خانهها مصرف نمي شوند و با وجود آپارتمانهاي کوچک و عدم توانايي نگهداري کالاهاي بلامصرف، چرخه مصرف گرايي با ظهور کارخانههاي بازيافت و افراد دوره گردي که کالاهاي دست دوم را مي خرند به گردش درآمده و اين داستان، بار ديگر از ابتدا تکرار مي شود و ما ناخواسته مدلي از سرمايه داري را تجربه مي کنيم که به قول ماکس وبر، جامعه شناس غربي، مبتني بر توليد بيشتر، فروش بيشتر، سرمايه گذاري بيشتر و مجدداً توليد بيشتر است.

اين فاجعه، هنگامي گسترش مي يابد که بدانيم پديده چند شغلي کارمندان در ايران از رهگذار فرهنگ                                                                                                                                                                                           مصرف گرايي شکل گرفته است، زيرا اغلب حقوق بگيران، ناتوان از ادامه اين مسابقه اند و براي باقي ماندن در اين چرخه مي بايست کار و تلاش بيشتري را از خود به نمايش بگذارند.

   اما در اين ميان،نقش رسانه ملي در تبليغات بسيار حائز اهميت است.تلويزيون،با آن جاذبههاي بصري خود تا کنون تاثير مستقيمي بر رواج مصرف گرايي در کشور داشته است و با پخش آگهيهاي مختلف،ذائقه مصرفي بيننده را به شدت تحريک ميکند.

جري ماندر، يکي از منتقدان صاحب نام در عرصه نقد تحولات تکنولوژيک غرب ميگويد: ترسناکي تلويزيون از آن روست که اطلاعات وارد مغز ما ميشوند ولي ما واکنش نشان نميدهيم. اطلاعات وارد شده مستقيماًً به ذخيره حافظه آدمي اضافه ميشود و احتمالاً بعداً به آنها واکنش نشان ميدهيم، در حالي که نميدانيم به چه چيزي واکنش نشان ميدهيم. تأثير پيامهاي رسانه بر روي مخاطبان نيزعمدتا به دليل انفعال مخاطبان در برابر اين گونه پيامهاست.

دکتر کوثري در اين باره ميگويد: نکته اي که بايد فکري به حال آن کرد، مجموعههاي تلويزيوني است که بر محور زندگي ثروتمندان جامعه ساخته ميشود. ما ميخواهيم مشکلات زندگي ثروتمندان را نشان دهيم. نشان دادن زندگي ثروتمندان ميتواند اثرغير مستقيم بر روي زندگي مردم داشته باشد. کارگردانها نميخواهند بگويند اين نوع زندگي خوب يا بد است؛ اما بيننده پيام خود را دريافت ميکند چون جريان مادي شدن در جامعه اتفاق افتاده است. براي همين است که وقتي ميخواهيد در «ميوه ممنوعه» زيبايي عشق به خدا را به مخاطب نشان دهيد، بيننده تان به جاي آنکه به پيام اصلي فيلم توجه کند، محو دکوراسيون مجموعه ميشود. حتي به بيني هنرپيشههاي فيلم نگاه ميکند تا ببيند زيرتيغ کدام جراح زيبايي رفته است. بنابراين، حواس مخاطب به پيامهاي ضمني مجموعه هاست.

عضو هيئت علميدانشکده علوم اجتماعي دانشگاه تهران خاطر نشان ميکند:جامعه ما طي دو دهه گذشته به شدت مادي شده است. به عبارتي، تمامي طبقات در پي زندگي مرفهانه هستند. ديگر اينکه همين رسانه اي که عمداً نميخواهد مروج تجمل گرايي باشد، سوژههايي را انتخاب ميکند که در پيامهاي ضمني خود به مخاطب، باعث ايجاد ماديگري شديد در زندگيها ميشود. نتيجه آنکه، بخشي از وامهايي که طبقه متوسط دريافت ميکند، صرف خريد کالاهاي لوکس زندگي اش ميشود. علت اصلي اين رشد آمال و آرزوها رسانه نيست؛ بلکه علت اصلي را بايد در ساختارهاي اقتصاي و اجتماعي و سياستهاي دولتهاي متوالي دانست؛ اما قبول ميکنيم که رسانه نيز در يک بده بستان با نظام اجتماعي، اين مسئله را تقويت کرده است.

برچسب ها :مباني نفوذ پيامهاي تبليغاتي|محصولات رقيب| فرايندهاي مديريت استراتژيک|برنامه ريزي و کنترل سازمان

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،