راههاي تحقيقات بازار مراحل تحقيقات بازار عملکرد مشتريان مشتريان فعلی  اطلاعات بازاريابی  ويژگيهای مشترک مشتريان ويژگيهای اقتصادی بازار هدف رقابت در بازار|ارزيابی رقبا تحقيقات بازار تجزيه و تحليل بازار اطلاعات بازاريابی راه هاي بازاريابی رضايت مشتريان

آشنايي با تحقيقات بازار

بسياري از کارآفرينان در خلق و ايجاد يک محصول جديد و منحصربفرد مهارت دارند اما تعداد زيادي از کارآفرينان مشتاق از تعيين يا ايجاد بازاري که محصول يا سرويس آنها را تقاضا کند غفلت مي ورزند. اغلب شنيده مي شود که کارآفرينان با جملاتي مانند: «چون من محصول را دوست دارم افراد ديگري هم پيدا مي شوند که آنرا دوست داشته باشند». «اگر ديگران مي توانند با فروش اين محصول درآمد داشته باشند پس من هم مي توانم» «چون هيچ فروشگاهي در شهر من اين محصول را نمي فروشد پس حتماً نياز به آن وجود دارد» وجود نياز براي محصول خود را توجيه مي کنند. و اين مرحله را ناديده مي انگارند. اگر تحليل بازار به صورت کاملتري انجام شود و کارآفرين از نتايج آن استفاده نمايد، نرخ شکست کسب و کارهاي جديد به طور قابل توجهي کاهش خواهد يافت. ضرورت تحقيق بازار به خصوص براي کارآفريناني که قصد ارايه يک محصول جديد را دارند، بيشتر است»

 

 تحقيق بازار چيست؟

اساساً تحقيق بازار مشاهده عملکرد مشتريان به منظور درک اين که چيزي توجه آنها را جلب مي کند و نهايتاً نتيجه گيري کردن از اين مشاهدات است. Ameriean Marketing Association با بياني رسمي تر تحقيق بازار را اينگونه تعريف مي کند: “تحقيق بازار، جمع آوري، ثبت وتحليل سيستماتيک و هدفمند داده ها درباره مشکلات مرتبط با بازاريابي کالاها و خدمات است.”

چرا تحقيق بازار انجام مي‌ گيرد؟

اطلاعاتي که از تحقيق بازار بدست مي‏آيند از آندسته‏اي نيستند که تنها فايده آنها دانستنشان است و اصطلاحاً اطلاعات عمومي بشمار رود بلکه تحقيق بازار بايد بتواند راهنماي شما در تصميم‏گيريهاي استراتژيک کسب و کارتان باشد اين تحقيق هنگامي باارزش است که بتواند منشاء درآمدي بيشتر از هزينه‏اي که ايجاد کرده باشد فرض کنيد که شما در يک بررسي به يکي از نيازهاي پاسخ‏گفته‏نشده مشتريان پي ببريد بر اين اساس شما مي‏توانيد محصول يا خدمت جديدي ارائه دهيد يا در محصول فعلي تغييراتي متناسب با اين نياز ايجاد کنيد.

تحقيق بازار ارتباط شما با مشتريان فعلي و بالقوه‏تان برقرار مي‏سازد و به شما کمک مي‏کند تا فرصتها را در بازار تشخيص دهيد. به‏عنوان  مثال اگر شما بخواهيد يک خرده‏فروشي در يک موقعيت خاص جغرافيايي برپا کنيد و متوجه شده‏ايد که هيچ خرده‏فروشي مشابهي در حال حاضر وجود ندارد شما در واقع يک فرصت مناسب را يافته‏ايد. اين فرصت موفقيت هنگامي ارزشمندتر خواهد بود که در آن منطقه تعداد زيادي از افراد مناسب بازار محصول شما سکونت داشته باشند.

تحقيق بازار ريسک فعاليتها را کاهش مي‏دهد، برخي از تحقيقهاي بازار بجاي آنکه فرصتي را شناسايي کنند ممکن است شما را از انجام يک فعاليت از پيش برنامه‏ريزي‌شده بازدارند. فرضاً اطلاعات بازاريابي ممکن است گوياي اين واقعيت باشند که بازار در يک ناحيه خاص از يک محصول يا خدمتي که شما قصد ارائه آن را داريد اشباع شده است و شما تصميم بگيريد که محصول خود را تغيير دهيد يا يک ناحيه ديگر را براي عرضه آن بيابيد.

تحقيق بازار مشکلات بالقوه را کشف و شناسايي مي‏کند، فرض کنيد که قصد داريد در يک محل ساختمان احداث کنيد ولي در تحقيقات بازار متوجه مي‌شويد که در آن ناحيه تهيه تلفن براي واحدهاي احداثي سخت است و مخابرات نيز در آينده نزديک طرحي براي توسعه و تآمين تلفن ندارد در اينجا شما يک مشکل بالقوه را تشخيص داده‏ايد که عبارت از دشواري احتمالي يافتن مشتري براي واحدهاي ساخته‌شده است.

تحقيق بازار محکي براي شما ايجاد مي‏کند و به شما کمک مي‏کند که پيشرفتهاي خود را پيگيري کنيد. مهم است که شما براي سنجش و مقايسه‏هاي آينده موقعيت خود در بازار را در زمانهاي مختلف بدانيد. تحقيق بازار مداوم(نظير تحقيقهاي ساليانه مستمر) به شما اين اجازه را مي‏دهد که چگونگي پيشرفت خود در طول زمان را مشاهده کنيد و نيز نمودار اين روند را در بازه‌هاي بين دو تحقيق رسم کنيد. به‏عنوان مثال شما ممکن است در يک ارزيابي به اين نتيجه رسيده باشيد که 65 درصد از مشتريان شما را زنان 35 تا 50 ساله تشکيل مي‏دهند و يک سال بعد دريابيد که اين دسته سني حدود 75 درصد مشتريان شما را تشکيل مي‏دهند و بدين ترتيب شما روند تغيير جمعيت مشتريان خود را پيگيري مي‏کنيد.

تحقيق بازار شما را در ارزيابي ميزان موفقيتتان کمک مي‏کند، اطلاعات جمع شده در تحقيق بازار به شما کمک مي‏کند که بدانيد آيا به هدفهاي خود رسيده‏ايد يا نه. به عنوان مثال اگر بازار هدف شما زنان سنين 35 تا 50 سال هستند با توجه به نتايجي که قبلاً آمد مي‌توانيد نتيجه بگيريد که شما حرکتي موفقيت‌آميز به سمت هدف داريد( اگر نه، اطلاعات مي‏توانند نشانگر نياز به تغيير استراتژيهاي بازاريابي باشند!)

آنچه تحقيق بازار مي‏تواند به شما بگويد:

1- مطالعات تقسيمات بازار اطلاعاتي درباره ويژگيهاي مشترک مشتريانتان فراهم مي‏آورد اين اطلاعات پاسخ پرسشهايي نظير اين پرسشها را مي‏‏دهد: مشتريان من چه کساني هستند؟ جمعيت آنان چقدر است؟ چند درصد آنها را مردان و چقدر از آنان را مردان تشکيل مي‏دهند؟ توزيع سن، درآمد و ميزان تحصيلات آنان چگونه است؟ شغل آنان، مهارتها، علايق و سرگرميهاي آنان چيست؟ چند فرزند دارند؟ در چه مناطقي زندگي و کار مي‏کنند؟

2- اطلاعات مربوط به توان خريد و عادات خريد، قدرت مالي و ويژگيهاي اقتصادي بازار هدف، شما را معلوم مي‏سازد. برخي از پرسشهايي که در اينجا پاسخ داده مي‏شوند از اين قرارند: متوسط هزينه‏اي که براي خريد خدمت يا محصولي مشابه محصول من صرف مي‏شود چقدر است؟ با توجه به بازار هدف درحال حاضر از خدمات من چه استفاده‌اي مي‌کنند؟ چه قيمتي براي اين محصول مناسب است؟ چه موقع آنها خريد مي‏کنند؟ از کجا خريد مي‏کنند؟ چرا آنها تصميم به خريد مي‏گيرند؟ چند بار در ماه يا سال از اين محصول خريداري مي‏کنند؟ چه نوع خودروهايي مي‏رانند؟ آيا صاحب خانه هستند يا اينکه اجاره‏نشينند؟ درآمدهاي اضافي خود را معمولاً صرف چه نوع کارهايي مي‏نمايند؟ از چه روشي براي پرداخت استفاده مي‏کنند( نقد، چک، کارت اعتباري يا . . .)؟ از چه حدي از اعتبار مالي برخوردارند؟

3- جبنه‏ هاي روانشناسانه‏اي وجود دارند که به اطلاعات مربوط به دريافتها و ارزشهايي که در ذهن مصرف‌کنندگان بازار شما وجود دارد برمي‌برگردند و به سؤالاتي جواب مي‏دهند که برخي از آنها بدين صورتند: واکنش بازار در برابر تصميمها يا برنامه‏هاي مختلفي که ممکن است به اجرا بگذارم چيست؟ در بازار شرکت مرا در مقايسه با ساير شرکتها چگونه ارزيابي مي‏کنند؟ چه کيفيات و ويژگيهايي هستند که مشتريان من آنها را مهم مي‌پندارند؟ چه کسي در يک شرکت يا خانواده براي خريد اين محصول تصميم مي‏گيرد؟ آيا براي آنها نظرات ديگران در موردشان خيلي اهميت دارد؟  فاکتورهاي تعيين‏کننده در تصميم به خريد کدامند؟ آيا آنها بهترين را براي خانواده خود مي‏خواهند؟ آيا آنها به دنبال وسيله ‏هايي مي‏گردند که موجب صرفه ‏جويي در زمان و راحتي بيشتر کارها مي‏شوند؟ نيازهاي برآورده‏نشده آنها کدامند؟ آيا آنها تقاضاي خدمات پس از فروش بيشتري براي محصول را دارند؟ آيا عمده توجه انها قيمت پائين است؟ به چه رسانه ‏اي(روزنامه، مجلات، راديو، تلويزيون، تبليغات اينترنتي . . .) بيشتر توجه نشان مي‏دهند؟

4- اطلاعات رقابت در بازار درباره ساير شرکتهايي است که در همان زمينه کسب و کار شما مشغول فعاليت هستند و سؤالاتي که تحقيق بازار به آنها جواب مي‏دهد عبارتند از: رقباي اصلي من در بازار کدامند؟ چگونه با من رقابت مي‏کنند؟ در چه زمينه‏هايي رقيب من به شمار نمي‏آيند؟ نقاط قوت و ضعف آنها چيست؟ آيا نقاط ضعف آنها مي‏تواند فرصتهاي سودآوري براي من فراهم آورد؟ چه چيزي کسب و کار مرا در اين بازار منحصربه‏فرد مي‏سازد؟ ارزيابي رقباي من از موقعيتشان در بازار چيست؟ چگونه خدمات خود را به بازار عرضه مي‏کنند؟ مشتريان آنها کيستند؟ رهبران اين صنعت کيستند؟ حجم فروش آنها چفدر است؟ موقعيت مکاني آنها کجاست؟ آيا آنها سودده هستند؟

5- اطلاعات عوامل محيطي از محيط سياسي و اقتصادي که مي‏تواند بهره‏وري و فعاليتهاي شما را تحت تأثير قرار مي‏دهد پرده برمي‏دارد. شما بايد بتوانيد در اين قسمت پرسشهايي نظير اين را پاسخ گوييد: روند جمعيتي در حال و آيند چيست؟ روند حرکتي اقتصاد اجتماع چگونه است؟ سياستهاي اقتصادي-سياسي چه تأثيراتي بر بازار مصرف يا صنعت من خواهد گذاشت؟ چه ميزان رشدي براي بازار مصرف من متصور است؟ چه عوامل بيروني بر اين صنعت تأثير خواهند گذاشت؟

هر چند بررسي اينکه آيا براي يک محصول يا خدمت در يک بازار مشخص نياز وجود دارد، مي تواند فرآيندي زمان بر و پرهزينه باشد اما اين زمان و هزينه ها بسيار کمتر از زمان و هزينه هايي است که کسب و کاري که موردنياز نيست تلف مي کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راههاي تحقيقات بازار،مراحل تحقيقات بازار، عملکرد مشتريان،مشتريان فعلي، اطلاعات بازاريابي، ويژگيهاي مشترک مشتريان، ويژگيهاي اقتصادي بازار هدف،رقابت در بازار،ارزيابي رقبا

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،