بازار هاي تجاري و رفتار خريدار

 

جهان در قرن 21 با تحولاتي بس شگرف روبرو شده است قابليت رو به افزايش کشور هاي خاور دور در عرصه بازار هاي جهاني يکپارچه شدن کشورهاي اروپايي ،تحولات گذشته کشور هاي شوروي سابق و پيوستن اقتصاد اين کشور ها به جرگه اقتصاد هايي با نيروي محرک بازار و انجام اصلاحات سياسي در بعضي از کشورها از جمله کشورهاي اروپاي شرقي باعث شده تا در قرن 21 نظم جديددي در بازار هاي جهاني بوجود ايد امروز سازمانها و شرکتها در يافته اند که کسب شهرت و اعتبار بسيار دشوار و از دست دادن ان بسيار اسان است . اين واقعيت که اگر شرکتي مي خواهد رشد کند بايد منابع خود را دقيق تر صرف کند راهي جزء کاشت بذر هاي جديد ندارد.بنابراين همين عوامل موجب گرديد تا شرکت ها براي تحليل محتواي عناصر دروني تجارت در صدد تجزيه ان برايند . جزء نگري به منزله ساس روش تجزيه مدار است .بسياري از شرکت ها داراي استراتژي هاي دفاعي براي نگه داشتن مشتريان از طريق خدمات و محصولات با کيفيت در بازار ها مي باشند.همچنين بسياري از شرکت ها با برنامه اندازه گيري به ارزيابي مشتريان از کيفيت خدمات و محصولات مي پردازند .رضايت مشتريان نيز به يکي از ستون ها در زمينه مديريت کيفيت جامع تبديل شده است .شناسايي عوامل قابل کنترل بازار از جمله محصولات و کيفيت ان بطور موثري بر وفاداري مصرف کننده افزوده . هيچ سازماني نمي تواند بدون مشتريان وفادار و راضي دوام بياورد بنابراين سازمانها ملزم هستند تا فراتر از ارضاي نياز هاي اوليه مصرف کنندگان رفته و کانون توجه خود را به سمت ايجاد وفاداري ،ارتباط بلند مدت دوطرفه و و سد اورمعطوف نمايد . مشتريان راضي و وفادار مزيت هاي فراواني دارند انها معمولا به سازمان جهت پيش بيني فروش کمک کرده و با خريد کالاي اضافي باعث افزايش حاشيه مي شوند به علاوه مشترياني که با نام تجاري سازمان اشنايي دارن در چرخه بازخورد و ارزيابي محصول مدنظر قرار مي گيرند.[1]

تاريخچه :

تاريخچه شکل گيري بازار ها به زمان يونان باستان و روم قديم بر مي گردداما تاريخچه مطالعات در اين زمينه با تحولات انقلاب صنعتي در قرن هاي 18 و 19 خصوصا بعد از سالهاي 190 بوده است که اغاز مطالعات جديدي در اين زمينه را نشان مي دهد و شايد بتوان مهمترين دلايل رشد اين مطالعات بعد از سالهاي 1960 را پيچيده شدن تجارت ،افزايش رقابت ،دشواري جبران ناشي از شکست ،تغييرات شديدبازار رابيان کرد .رفتار مصرف کننده نيز از موضوعات جديد حوزه بازاريابي بشمار مي رود .اولين کتب در اين باره در دهه 1960 تاليف شده است ولي سابقه اين موضوع به بيشتر برمي گردد به عنوان نمونه مي توان به دهه 1950 اشاره کرد که ايده هاي فرويد توسط بازاريان مورد استفاده قرار گرفت اغلب دانشگاه ها تا قبل از سال 1970 تلاشي در اين زمينه انجام نداده اند اما اين موضوع در سالهاي اخير رشد چشمگيري داشته بگونه اي که گروه ويژه اي از محققان درباره رفتار مصرف کننده در سال 1970 تشکيل شد و در سال 1990 اين گروه 15 عضو از 30 کشور جهان داشت .رفتار مصرف کننده تحت تاثير محصول قرار مي گيرد يک مصرف کننده محصولي را براي خريد انتخاب مي کند که منعکس کننده نقش و شان اجتماعي او باشد ويژگي محصول از جديدترين و تازه ترين مباحث حوزه بازار و بازاريابي مي باشد به همين دليل تحقيقاتي که در اين زمينه انجام شده است به همين چند دهه قبل برمي گردد شايد از مهمترين دلايلي که باعث شده است در اين زمينه تحقيقات چنداني در گذشته انجام نشود بتوان اين موارد را نام برد :کم بودن تعداد شرکت ها و سازمان ها ،پايين بودن سطح توقع مشتريان نسبت به کيفيت و عملکرد محصولات ،کمبود تنوع محصولات ،فاصله کم سطوح طبقاتي .اما از اولين تحقيقات علمي و کار شده در اين زمينه مي توان تحقيقات شرکت رولون را نام برد . شرکت رولون توليد کننده لوازم ارايشي ،بهداشتي است اين تحقيقات در سالهاي دهه1970 انجام شد که در اواخر سالهاي دهه 1970 او همچنين در سالهاي دهه 1980 به اوج خود رسيد .

بازار:

واژه بازار در ساليان طولاني معاني مختلفي داشته است به معناي اوليه خود مکان خاصي است که در ان خريداران و فروشندگان براي مبادله کالا و خدمات به دور هم جمع مي شوند از نظر يک بازار ياب بازار مجموعه تمام خريداران بالقوه و بالفعل است که براي يک کالا وجود دارد.بازار به عنوان يک فرهنگ سازماني مستلزم قرار دادن رضايت مشتري در مرکز عمليات بازرگاني است .[2]

بخش بندي بازار:

به منظور برقراري يک رابطه خوب با مشتريان، ضروري است که ارتباطات يک شرکت و تأثيرات آن بر روي مشتريانش در يک رويه مطلوب و رضايتبخش باشد و عرصه کالاهايش در بازار بايد به طور پي در پي در مواجهه با احتياجات درحال تغيير، مشتريانش باشد[3].امروزه اکثر سازمانها به سمت مشتري محوري تاکيد دارندودر جهت حفظ وفاداري مشتري تلاش ميکنند.[4]بخش بندي بازار، فرايندي است كه بر اساس آن يك بازار به زيربخش‌هاي متمايزي از مشترياني كه نيازها و مشخصاتشان يكسان است تقسيم‌بندي مي شود. از آنجاكه مشتريان هر بخش نيازها و خواسته‌هاي يكساني دارند، به يك طرح بازاريابي و يك محصول خاص به شيوه‌اي مشابه پاسخ مي‌دهند. بخش‌بندي بازار كمك مي‌كند با تقسيم يك بازار بزرگ به بخش‌هاي كوچكتر، منابع سازمان به طور بهينه صرف مشتريان اصلي شود [5].وفاداري مشتريان، امروزه، كليد موفقيت تجاري محسوب مي شود. با افزايش وفاداري مشتريان سهم بازار و ميزان سوددهي بنگاه اقتصادي بالا مي رود. درک بازار با برنامه ريزي و اتخاذ استراتژي هاي مناسب جهت وفادار كردن مشتريان و افزايش نرخ وفاداري آنها، منافع بلندمدت براي بنگاه هاي اقتصادي به وجود مي آورد. با پيشرفت فناوري و رقابتي تر شدن شرايط بازار در بخش هاي مختلف توليدي و خدماتي، مشتري وفادار به عنوان سرمايه اصلي هر شركتي محسوب مي شود. [6] ايجاد ارزشي که شامل دانش جديد باشد با به روز رساني دانش ، سازمان را به دستيابي به جايگاه برتر رقابتي در آينده قادر ميسازد[7].با رقابت فوق¬العاه شديد و رکود فروش حفظ وفاداري مشتري براي شرکت¬ها مشکل شده است. تحقيقات مکرراً نشان داده است که پيدا کردن يک مشتري جديد 4 تا 5 بار بيشتر از حفظ مشتري قبلي هزينه¬بر است. [8]در جايي که کارکنان کيفيت خدمات را به طور مؤثر و اثر بخش تحويل مي دهند. با افزايش رقابت، نياز به وفاداري مشتري و حفظ مشتري مهم تر مي شود[9].

انواع بازار از لحاظ حوزه فعاليت:

بازار آزاد :در ان دولت دخالتي ندارد و نيرو هاي عرضه و تقاضا ازادانه عمل مي کنند

بازار رقابتي :به بازاري اطلاق مي شود که در ان تعداد بسياري خريدار و فروشنده بطور مستقل مشغول داد و ستد هستند

بازرار سياه :به هر بازار غير قانوني در جامعه که در ان دولت قيمتها را در سطح حداقل يا حداکثر تثبيت مي کند

طبق نظر فيليپ کاتلر و گري ارمسترانگ يک شرکت يا موسسه معمولا در پنج نوع بازار مشتري قادر به فعاليت است

بازار مصرف کننده،صنعتي ،واسطه اي ،دولتي و بين الملل

هر بازار خصوصيات منحصر به فرد خود را دارد که مي بايد توسط فروشندگان مورد بررسي قرار گيرد. [10]

چهار بازار اقتصادي که اهميت ويژه اي دارند عبارتند از :

1 بازار رقابت خالص :موسسات توليدي بي شماري وجود دارن که همگي کالاي مشابه اي را افروخته و هيچ يک از توليد کنندگان نسبت به وسعت کلي بازار انقدر بزرگ نيستند که بتوانند به تنهايي تاثيري در قيمت بازار بگذارند

2 بازار ناخالص :در ان فقط يک موسسه توليدي فعاليت نموده و کالايي را بفروش مي رساند که براي ان جانشين مناسبي وجود ندارد

3 بازار اعضاي چند جانبه :معمولاموسسات توليدي در يک بازار انحصار چند جانبه کالاهاي قابل تشخيص از يکديگر توليد مي کنند ولي کالاي هر موسسه توليدي به تنهايي داراي مشخصاتي مخصوص خود مي باشد

4 بازار رقابت انحصاري :که در ان فروشندگان زيادي از يک کالاي به خصوص وجود دارند منتهي از نظر مصرف کنندگان کالاي هر فروشنده از کالاي ساير فروشندگان به نحوي قابل تشخيص مي باشد

رفتار مصرف کننده:

فعاليتهاي ذهني ،احساسي و فيزيکي که افراد هنگام انتخاب خريد ،استفاده و دور انداختن محصولات و خدماتي که براي ارضاءنيازها و خواسته هايشان بکار مي گيرن را شامل مي شود. امروزه رفتار‌ ‌خريد‌ ‌مصرف‌ ‌كنندگان‌ ‌‌به‌ ‌عنوان‌ ‌يكي‌ ‌از‌ ‌سرفصل‌ ‌هاي‌ ‌مهم‌ ‌در‌ ‌بازاريابي‌ ‌قلمداد‌ ‌مي‌ ‌شود‌ ‌و‌ ‌چندين‌ ‌دهه‌ ‌است‌ ‌كه‌ ‌مطالعات عميقي‌ ‌در‌ ‌اين‌ ‌حوزه‌ ‌انجام‌ ‌گرفته‌ ‌است. حتي در بازارهاي صنعتي نيز كه نياز به كالاها و خدمات نسبت به بازارهاي مصرفي هميشه همگن بوده است، گاهي خريداران اولويت هاي متنوعي دارند و رفتار خريدي از خود نشان مي دهند كه كمتر قابل پيش بيني است. عوامل مختلفي چون انگيزش، فرهنگ، نگرش، ادراك و.... مي توانند بر رفتار مصرف كنندگان و فرايند تصميم‌گيري خريداران تاثير گذار باشند، اين عوامل در بازارهاي مصرفي كه خريداران بيشتر احساسي تصميم گيري مي كنند از اهميت بيشتري برخوردارند. [11] تنوع درخدمات ارايه شده درسازمانها باعث جلب و افزايش مشتري ميشود. [12]

رفتار هاي گوناگون به هنگام تصميم گيري براي خريد:

تصميم گيري مصرف کننده بنابر نوع تصميم خريد فرق مي کند. خريد پيچيده و اقلام گران قيمت به مهارت و کارداني بيشتري نياز دارد و افراد بيشتري هم در آن مشارکت خواهند داشت. مسائل بر اساس ميزان درگيري خريدار و تفاوت موجود ميان نام هاي مختلف تجاري، چهار نوع رفتار خريد مصرف کننده را از هم تفکيک کرده است. رفتار خريد پيچيده. مصرف کنندگان زماني خود را متعهد به رفتار خريد پيچيده مي کنند که درگير يک فرايند خريد شده و از تفاوت هاي اساسي ميان نام هاي مختلف تجاري آگاهي داشته باشند. اين امر معمولاً زماني روي مي دهد که کالا گران قيمت باشد، به ندرت خريداري شود، خريد مخاطره آميز بوده و کالا تا حد زيادي نماد ابراز شخصيت فرد باشد. در اين موارد مصرف کننده معمولاً آگاهي زيادي در بارهء طبقهء کالا نداشته و در اين مورد به آموزش نياز دارد. رفتار خريد پيچيده مستلزم يک فرايند سه مرحله اي است. نخست، خريدار دربارهء کالا باورهايي را در خود ايجاد مي کند. دوم، نوبت پيدا کردن عقيده مي رسد. خريدار در مرحلهء سوم، فکورانه به انتخاب کالا مي پردازد. رفتار خريدي که به دنبال کاهش تنش پس از خريد است. گاه مصرف کننده گرفتار فرايند خريدي مي شود که در آن کمتر مي تواند بين نام هاي مختلف تجاري تفاوت قائل شود. گرفتاري بيش از حد ناشي از آن است که کالاي موضوع خريد بسيار گران قيمت است، به ندرت خريده مي شود و خريد هم بسيار پر مخاطره است. در اين صورت خريدار به دنبال آنچه موجود است مي رود و خريد هم نسبتاً زود انجام مي شود. شايد دليل عمده چنين عملکردي آن باشد که خريدار نسبت به قيمت مناسب يا راحتي خريد واکنش نشان مي دهد. مصرف کننده پس از خريد ممکن است تنشي را احساس کند که ناشي از توجه به يک سري ويژگي هاي نگران کنندهء خاص در بارهء محصول خريداري شده است، يا شايد مطالب خوبي در بارهء ديگر نام هاي تجاري در اختيار او قرار گيرد. در اينجا مصرف کننده بيشتر علاقمند به شنيدن اطلاعاتي است که تصميم گيري او را توجيه مي کند. در چنين مواردي، مصرف کنندهء ما اول عمل کرده است. سپس به باورهاي جديد دست يافته و آن گاه صاحب مجموعه اي از عقايد شده است. بدين ترتيب توصيه مي شود در چنين مواردي ارتباطات بازاريابي در جهت ارائه باور و ارزيابي هايي باشد که به مصرف کننده کمک مي کنند تا از انتخاب نام تجاري خود احساس رضايت کند. رفتار خريد عادي. بسياري از کالاها تحت شرايطي خريداري مي شوند که درگيري ذهني مصرف کننده کم و اصولاً بين نام هاي مختلف تجاري هم تفاوت اساسي وجود ندارد. شواهد مستدلي در دست است که مصرف کنندگان در مورد اکثر کالاهاي ارزان قيمت و کالاهايي که خريد آن ها مکرر است درگيري و گرفتاري ذهني کمتري دارند. در مورد کالاهايي که درگيري در خريد آنها کم است، مصرف کننده توالي باور/عقيده/رفتار را طي نمي کند. مصرف کنندگان در اين موارد در بازارهاي تجاري، چندان به دنبال اطلاعات و ارزيابي مشخصات و تصميم گيري با اهميت در بارهء اين که کدام نام تجاري را بخرند، نخواهند بود. در عوض، آنها به صورت انفعالي هنگام تماشاي برنامه هاي تلويزيوني يا ضمن وصول آگهي هاي چاپي، اطلاعاتي را دريافت مي کنند. تکرار ارسال آکهي تبليغاتي، موجب ايجاد آشنايي با نام تجاري و نه اعتقاد نسبت به آن در مصرف کننده مي شود. مصرف کنندگان عقيده مستحکمي نسبت به يک نام تجاري پيدا نمي کنند، بلکه آن نام تجاري را به اين دليل انتخاب مي کنند که با آن آشنايي دارند. پس از خريد هم ممکن است ايشان انتخاب خود را اصلاً ارزيابي نکنند، چرا که با کالا آنچنان درگيري زيادي پيدا نمي کنند. بدين ترتيب براي کالاهايي که درگيري کمتري دارند فرايند خريد با باور در مورد نام تجاري آغاز مي شود، اين باور خود بر اثر يادگيري انفعالي به دست مي آيد و در پي آن رفتار خريد است که ممکن است با بازاريابي همراه گردد. بازاريابان کالاهايي که درگيري خريد آن ها کم است و تفاوت چنداني هم بين نام هاي مختلف تجاري آن وجود ندارد، استفاده از قيمت فروش و تبليغات پيشبرد فروش را در تحريک خريداران به استفاده آزمايشي از کالا موثر دانسته اند، چرا که خريداران تعهد چنداني به خريد نام تجاري به خصوصي ندارند. آگهي تبليغاتي بايد فقط بر چند مطلب کليدي و مهم تهيه کند و در آن اطلاعات و مناظر به گونه اي استفاده شود که به خاطر سپردن آن آسان باشد و بتوان آن را به نام تجاري مرتبط کرد. پخش آگهي تبليغاتي ضمن برخورداري از پيام هاي کوتاه بايد بسيار تکرار شود. در اين جا استفاده از تلويزيون به مراتب بهتر از رسانه هاي چاپي است، چرا که تلويزيون وسيله اي بسيار مناسب براي يادگيري انفعالي است. رفتار خريدي که به دنبال تنوع است. اگر چه در برخي از وضعيت هاي خريد درگيري ذهني مصرف کننده چندان محسوس نيست اما تفاوت ها بين نام هاي تجاري بسيار زياد است. در اين جاست که مصرف کنندگان مرتب نام تجاري انتخابي خود را عوض مي کنند. در برخي موارد مصرف کننده محصولات با مارک هاي تجاري را به خاطر تنوع طلبي انجام مي دهد و نه به اين خاطر که ناراحتي خاصي از نام تجاري قبلي داشته است. در اينجا رهبري بازار و نام هاي تجاري کوچک در اين طبقه کالا بايد از خط مشي هاي بازاريابي متفاوتي بهره گيرند. رهبري بازار با تسلط بر فضاي قفسه اي داخل فروشگاه ها، تلاش مي کند که موجودي کافي در فروشگاه ها فراهم باشد و از وضعيتي که موجودي براي فروش ته کشد اجتناب مي ورزد. گاه و بي گاه با توسل به تبليغات يادآوري، تلاش خواهد کرد که رفتار خريد عادي را تشويق کند. شرکت هاي برتري طلب و چالشگر با شکستن قيمت فروش، اعطاء تخفيف، استفاده از کوپن، نمونه مجاني کالا و انجام تبليغاتي که در آن دلايل آزمودن چيز نو ارائه مي شود به دنبال آن خواهند بود که تنوع طلبي را اشاعه دهند. [13]

 

نتيجه گيري :

بازار ،خريدار و محصول واژه هاي نزديک و وابسته بهم در تجارت مي باشند شرکت ها براي موفقيت در تجارت و رسيدن به اهداف ابتدا بايد نسبت به بازار و انواع مشخصات هر يک شناخت کامل داشته باشند و بدون ترديد خريدار يکي از سه عنصر مهم بازار است .خريدار براي رفع نياز به بازار مراجعه مي کند و اين ويژگي هاي محصول است که سبب مي شود تا از بين انها يکي را انتخاب کند .پس شرکت ها و سازمان ها ابتدا بايد با مطالعه در مورد بازار ها نسبت به انواع بازار ها و ويژگي هاي انها اطلاعات و شناخت لازم را بدست اورند تا با توجه به بازار هاي امروزي و شدت رقابت در صورت شکست و اشتباه جبران ان بسيار دشوار مي باشد .در دنياي رقابتي امروز شرکت ها براي کسب مزيت رقابتي بايد توجه بالايي به مشتريان داشته باشند .از طرفي مشتريان در خريد محصولات داراي گرايشهاي مختلفي هستند که بايد انها را در تنظيم استراتژي هاي بازاريابي مورد توجه قرار دارد . سازمانها و شرکت هايي موفق هستند که اهداف ،روش ها و ساختار خود رابر اساس شناخت هر چه بيشتر مشتريان و مصرف کنندگان تنظيم کنند سازمانها و شرکت هاي تجاري امروز از ازادي عمل کمتري در مقايسه با گذشته در ويژگي هاي کالا برخوردارند بنابراين انها با در نظر داشتن رفتار مصرف کنندگان بصورت دوره اي و ساير متغييرهاي بازار بايد در محصولات خود و ويژگي هاي انها تغييراتي ايجاد کنند تا هميشه مشتريان خود رانگه دارند و سهم بازار خود را حفظ کنند

پيشنهاد ات:

1 متنوع سازي بازار ها و محصولات

2 ايجاد تحول در برنامه ريزي سازمان

3 تصويب قانون براي بهبود فضاي بازار

4 افزايش غناي اطلاعات خريد

5 گسترش جوامع مجازي که بستر و پايه اي روي بازار ها مي گذارد

6 فراهم اوري نظام مشارکت بين شرکت ها جهت استفاده از تجربيات يکديگر

7 ايجاد و گسترش مراکز مطالعات توسعه و فناوري دانشگاه براي شناخت و بهبود بازار ها و شناسايي دقيق انواع رفتار مصرف کننده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،