اهداف استراتژيک|تعيين نياز هاي مشتري|محيط بازاريابي|تهديدها و فرصت ها|برنامه ريزي استراتژيک | اصول بازاريابي|شرکت مشتري گرا| برنامه هاي استراتژيک | اهداف استراتژيک| برنامه بازاريابي| نيازهاي مشتري| محيط بازاريابي| سود مورد انتظار| کيفيت کالا| قيمت گذاري | تهديدها و فرصتها |مزيت رقابتي| خط مشي هاي بازاريابي?

  اصول بازاريابی - انواع استراتژی هاي شرکتها در بازار رقابت

يک شرکت براي بقاي سيستم خويش در بازار بايد همواره خط مشي هاي خود را با شرايط مختلف و دائما در حال تغيير يک محيط رقابتي همساز نمايد و لذا بر اين اساس شرکتها را مي توان به دسته هاي متفاوتي تقسيم کرد که عبارتند از:

?- شرکت کالا گرا:

يک شرکت کالا گرا بدون توجه به مشتريان و رقبا فقط به کالا توجه دارد و لذا خط مشي خود را بر اساس نوع کالا طراحي مي نمايد.

 

?- شرکت رقيب گرا:

شرکتي است که اعمال و فعاليتهاي خود راشديدا تحت تاثير کنش ها و واکنشهاي رقبا تنظيم کرده و بيشتر وقت خود را صرف پيگيري حرکات رقبا نموده و از مشتريان خود غافل شده و نمي تواند برنامه ريزي صحيحي براي کار خود صورت دهد ولذا خط مشي خود را هميشه بر اساس شرايط رقبا طراحي کرده و بر اساس آن برنامه ريزي مي کند .

?- شرکت مشتري گرا:

شرکتي است که در تهيه خط مشي هاي خود بيشتر به مشتري توجه داشته و در دستيابي به فرصتهاي جديد و تعيين خط مشي هاي موجه وضعيت بهتري دارد و با نظارت بر سير تحول نيازهاي مشتريان و منابع و اهداف خود به گروههاي خاصي از مشتريان خدمات مي دهند.

?- شرکتهاي بازارگرا:

شرکتهايي که هم به رقبا و هم مشتريان در طراحي خط مشي خود توجه دارند وبر اساس ديدگاه دوجانبه فوق برنامه ريزي وعمل مي کنند.

شرکتهاي رهبر در بازار معمولا سه وظيفه مهم را بر عهده دارند که عبارتند از:

?- افزايش حجم کل تقاضاي بازار

?- حفظ سهم بازار

?- افزايش سهم بازار

شرکتهاي رهبر بازار معمولا از افزايش در حجم کل تقاضا بيش از ساير رقبا سود مي برند و لذا براي اين منظوربايستي به دنبال مصرف کنندگان جديد باشند.يک شرکت رهبر بايد بتواند با پيش بيني کليه احتمالات راه را بر هر گونه حمله اي از طرف رقبا ببندد و برنامه هاي استراتژيک خود را به فعاليتهايي تبديل نمايد که دستيابي به اهداف استراتژيک را ميسر کند. برنامه هاي بازاريابي با همکاري کارکنان مختلف شرکت اجرا شده و کنترل آن با اندازه گيري و ارزيابي نتايج حاصله از تحقق اهداف مربوطه شرکت بدست آمده که در صورت انحراف از برنامه بازاريابي شرکت اقدامات اصلاحي براي تحقق اهداف مورد نظر صورت مي گيرد.

اجزاي مختلف يک برنامه بازاريابي عبارتند از:

?-خلاصه اجرايي برنامه: شامل اهداف ، مقاصداصلي ، ارائه توصيه ها و پيشنهادات لازم است که به مديران ارشد کمک مي کند تا جهت اخذ تصميمات درست به نکات و مسايل مهم برنامه بازاريابي به خوبي توجه نمايند.

?-وضعيت کنوني يرنامه بازاريابي : در اين مرحله شرايط موجود در بازار هدف و جايگاه شرکت کاملا مشخص شده ، وضعيت رقابتي و پوشش توزيعي کالا نيز روشن مي گردد. طراحان برنامه بازاريابي به بررسي اندازه بازار و قسمتهاي تشکيل دهنده آن در گذشته پرداخته ، سپس نيازهاي مشتري و عواملي که در محيط بازاريابي بر ميزان خريد تاثير داشته را به دقت مورد نظر قرار داده وبا توجه به موضوع فروش و قيمت کالا ، سود مورد انتظار را بررسي کرده و ضمن توجه به تعداد رقباي اصلي و خط مشي آنها در زمينه هاي مختلف از جمله کيفيت کالا ، قيمت گذاري، توزيع ، تبليغات پيشبردي و روشهاي توزيع ، راهکارهاي لازم را براي ترويج فروش و افزايش سهم بازار به مديران شرکت ارائه مي نمايند.

?- تهديدها و فرصتها : در اين قسمت مديران بازاريابي به پيش بيني تحولات اساسي که بر وضعيت شرکت تاثير مي گذارد پرداخته و فهرستي از تمام تهديدها و فرصتهاي قابل تصور را تهيه کرده و در اختيار مديران شرکت قرار مي دهند تا با ارزيابي و تعيين الويت ها،طرحهاي لازم براي استفاده از فرصتهاي پيش رو و تهديدهاي احتمالي را با توجه به شرايط بازار و وضعيت رقبا تدوين نمايند.يک مدير بازاريابي بايد از فرصتهاي بوجود آمده جهت ايجاد يک مزيت رقابتي براي ارتقاء موقعيت شرکت در بازار استفاده کرده و ميزان اثر بخشي هر يک را به دقت ارزيابي نمايد. هر شرکت با توجه به اهداف خود نمي تواند از تمام فرصتهاي پيش آمده در بازار استفاده نمايد زيرا فرصتهاي موجود براي بهره برداري بايد متناسب با اهداف ، سرمايه و دانش فني شرکت باشد ، لذا فرصتهاي ايده آل براي شرکتها به ندرت پيش آمده و کارشناسان مربوطه هنگام ارزيابي آنها بايد بازده مورد انتظار و مخاطرات آنرا به دقت مورد نظر قرار دهند.

?-اهداف و مسايل جانبي : بعد از تعيين تهديدها و فرصتها ، مديران شرکت بايستي اهداف خود را تعيين کرده ومسايل جانبي موثر بر آنرا مورد بررسي قرار داده، بطوري که اهداف مربوطه در طي زمان اجراي برنامه قابل دسترسي باشد.

?- خط مشي هاي بازاريابي: مديران شرکت براي رسيدن به اهداف خود معمولا يک خط مشي جامع بازاريابي را تهيه کرده و بر اساس برنامه اي حساب شده با توجه به منطق بازاريابي،خط مشي هاي مناسب براي رسيدن به بازارهاي هدف را با رعايت ترکيب صحيح عناصر بازاريابي و تعيين بودجه اختصاصي به آن در نظر مي گيرند.يک خط مشي بازاريابي مناسب بايستي جزييات دقيق بازار هدف را از نظر نياز،خواسته وواکنش نسبت به فعاليتهاي بازاريابي از منظر رقابتي به شکلي هوشيارانه بررسي و کليه تهديدها و فرصتهاي موجود در بازار را به دقت مورد نظر قرار دهد. خط مشي هاي بازاريابي بايستي به برنامه هاي اجرايي تبديل شده و برنامه هاي اجرايي به مديريت امکان مي دهد تا بودجه بازاريابي را تهيه کرده و پس از تصويب از آن به عنوان معياري براي خريد مواد اوليه،زمان بندي توليد و عمليات بازاريابي استفاده نمايد.آخرين قسمت يک برنامه اجرايي بازاريابي،مرحله کنترل برنامه است که بر روند پيشرفت کار نظارت کرده و مديران بر اساس آن به شناخت و رفع مشکلات موجود در حين انجام کار مي پردازند

برچسب ها :  اصول بازاريابي ، شرکت مشتري گرا ،  برنامه هاي استراتژيک ، اهداف استراتژيک ،  برنامه بازاريابي ، نيازهاي مشتري ، محيط بازاريابي ، سود مورد انتظار ، کيفيت کالا ، قيمت گذاري ، تهديدها و فرصتها ، مزيت رقابتي ، خط مشي هاي بازاريابي

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،