• info@BPSICO.ir
  • 3197 133 913 98+

خط توليد بلوک فوم پلي استايرن پلاستوفوم EPS

خط توليد بلوک فوم پلي استايرن پلاستوفوم EPS
  • خط توليد بلوک فوم پلي استايرن پلاستوفوم EPS
  • خط توليد بلوک فوم پلي استايرن پلاستوفوم EPS
  • خط توليد بلوک فوم پلي استايرن پلاستوفوم EPS
خط توليد بلوک فوم پلي استايرن پلاستوفوم EPS
EPS foam ceiling and wall block production line
0 view
ایران , چین
پیشگامان صنعت ایران


اطلاعات کلی
عنوان فارسی خط تولید و یا ماشین آلات : خط توليد بلوک فوم پلي استايرن پلاستوفوم EPS
عنوان انگلیسی خط تولید و یا ماشین آلات : EPS foam ceiling and wall block production line
مشخصات فنی
محصول تولیدی

خط توليد بلوک سقفي فومي | خط توليد بلوک فومي پلي استايرن| خط توليد بلوک PS |خط توليد پلاستوفوم |خط توليد بلوک فومي EPS |خط توليد يونوليت|خط توليد ورق فوم EPS| خط توليد پلي استايرن انبساطي

 

 

خط توليد بلوکهاي پلاستوفوم  EPS :

جهت توليد اين بلوکها نياز به ماشين آلات متعدد به شرح ذيل مي باشد:

1) ماشين آلات پخت اوليه و ثانويه :  داراي پي ال سي بوده و تمام اتوماتيک مي باشد و امکان پخت اوليه و ثانويه با يک دستگاه مي باشد و مجهز به خشک کن مي باشد ، امکان توليد با دانسيته هاي مختلف از 30 الي 7 کيلوگرم بر متر مکعب

2) دستگاه بلوکر:  داراي سيستم وکيوم  جهت افزايش سرعت توليد و امکان توليد در ابعاد مختلف ( بخصوص 600 سانتيمتر در 100 سانتيمتر در 120 سانتيمتر )

3) دستگاه برش : عمودي و افقي و برش CNC

4) ماشين آلات بازيافت : شامل آسياب – غبار گير و ميکسر

از تاسيسات مورد نياز براي اين توليد علاوه بر برق سه فاز (حدود 80 کيلووات )به ديگ بخار ( 2 تن) و کمپرسور هوا ( 4 متر مکعب در دقيقه) مي توا ن اشاره نمود.

 

فوم پلي استايرن PS (يونوليت – پلاستوفوم )

فوم پلي استايرن

يونوليت يا پلاستوفوم ماده اي است سفيد رنگ و عايق رطوبت و صدا و است که اولين بار توسط آلمان نازي در جنگ جهاني دوم براي ساخت پل هاي شناور روي آب ساخته شد.

 پلاستوفوم ماده اي سبك با قابليت هاي بسيار زياد مي باشد و عامه مردم آن را به اشتباه" كائوچو (نوعي ماده طبيعي)"، " آكاچو " و يا "يونوليت" مي نامند.  پلاستوفوم نوعي از مواد پليمري است كه يك نمونه از آن با نام پلي استايرن انبساطي و علامت اختصاري EPS شناخته مي‌شود و كاربردهاي متعددي در امور بسته بندي، عايق سازي، آموزشي، تبليغاتي و ... دارد. اين مواد با دانه بندي هاي ريز و درشت و با وزن حجمي گوناگون بصورت گرانول ، ورق و بلوك در اندازه ها و ضخامتهاي گوناگون در بسته بندي هاي تعدادي، قابل ارائه است. همچنين با دستگاههاي برش توسط سيم داغ يا Hot Wireموجود در بازار، به اشكال و طرح هاي مختلف درمي‌آيد.

فوم پلي استايرن  يکي از فراورده هاي صنايع پتروشيمي بوده و شکل ظاهري آن از بلور هاي ريز تشکيل شده است که در مجاورت فشار و بخار منبسط مي گردد به علت ساختار سلولي بسته در بلوک هاي پلي استايرن يونوليت مقاومت خوبي در مقابل آب داشته و نيز در مقابل فساد پذيري و رشد باکتري از خود محافظت مي نمايد .

پلي استايرن انبساطي  يا به اختصار يونوليت : گرانولي سبک و سفيد رنگ است. انبساط اين محصول در اثر وجود مقداري گاز پنتان است که به صورت حل نشده در هنگام توليد در داخل آن محبوس مي شود. اين گاز در اثر حرارت ناشي از بخار آب از داخل دانه هاي  پلي استايرن خارج شده و باعث انبساط آن مي گردد. در اثر خروج اين گاز حجم دانه هاي پلي استايرن تا 40 برابر اندازه اوليه آنها افزايش مي يابد. بعد از عمليات انبساط ، دانه هاي منبسط شده بر حسب نوع کاربرد قالب گيري مي شوند

بلوکهاي سقفي پلي استايرن امروزه در صنعت ساختمان به طور گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد. اين بلوکها به دليل کاستن بار مرده سقف به ميزان 200 کيلوگرم در متر مربع پايداري سازه را در برابر زلزله بالا برده و همچنين به عنوان عايق صدا- گرما- سرما و رطوبت در ساختمان باعث جلوگيري از هدر رفتن انرژي مي گردد.

بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» مدتي است كه براي ساختمان سازي در کشور و در آپارتمان هاي بلند به دليل سبكي و كم هزينه بودن مورد استقبال انبوه سازان (بساز بفروش هاي سابق) قرار گرفته است.

اين بلوك ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غير قابل اشتعال» در بازار عرضه مي شوند. وزن هر قطعه بلوك سيماني كه در ساختمان سازي به كار مي رود، 15 كيلوگرم است، در حالي كه وزن بلوك هاي يونوليتي  بسيار ناچيز است و تا اندازه بسيار زيادي موجب پايين آوردن وزن ساختمان مي شود. با وجود پوشش نسوزي كه زير و روي اين بلوك را محصور كرده است، در صورت آتش سوزي در ساختمان، اين بلوك ها تنها تا 20 دقيقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ايمني اماكن مسكوني در برابر حريق و حادثه از جمله مواردي است كه بايد از نظر ايمني شهري مورد توجه قرار گيرد. در ايمني يك ساختمان موارد زيادي نقش دارد كه مي توان به مصالح به كار رفته در آن به عنوان يكي از مهم ترين موارد اشاره كرد.

بلوکهاي سقفي پلي استايرن به دليل سبكي وزن خود، وزن نهايي ساختمان را كم مي كنند، به همين دليل در ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي گيرند. بلوك هاي مذكور نقش باروري ندارند و به همين دليل در برابر زلزله ايمن هستند.

اما اين بلوك ها، در برابر آتش به راحتي حجم خود را از دست مي دهند و تنها اشكال اين بلوك ها، كمي مقاومت در برابر حرارت و شعله وري آنها است.

در صورتي كه از جنس مرغوب اين بلوك ها در ساختمان سازي استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود. در ايران نه تنها اين نوع از مصالح ساختماني بلكه تعداد بي شماري از مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه از استانداردهاي اجباري برخوردار نيستند و همچنان در ساختمان سازي به كار مي روند. با توجه به بحران خيز بودن کشورمان در ساختمان سازي نبايد از بلوك هاي قابل اشتعال استفاده شود و نوع غيرقابل اشتعال اين بلوك ها نيز با رعايت ضوابط محدود شود تا از حريق هاي گسترده در ساختمان ها جلوگيري شود. همچنين انبار و نگهداري اين مواد به دليل واكنش هايي كه ممكن است داشته باشند، بسيار خطرناك است و تاكنون شاهد مواردي از حريق انبار اين بلوك ها بوده ايم. جالب اينكه اين بلوك ها برخلاف تصور و ذهنيت برخي از كارشناسان، به دليل يكپارچه نبودن در برابر ضربه. كوبه اي اثرات مثبت ندارند و بر عكس در تقويت صدا اثرگذار خوبي هستند.يونوليت جاذب صوتي بهتري نسبت به بتن است و عايق صوت برتري محسوب نمي شود و به همين دليل يونوليت به تنهايي تاثيري در افت صوت ندارد. به گفته كارشناسان تنها در صورتي كه بين ديوار دو جداره يونوليت به كار رود، افت صوتي افزايش مي يابد. همچنين عايق هاي حرارتي هم به تنهايي عايق صوت نيستند و در صورتي كه داخل سيستم قرار بگيرند، مي توانند موجب كاهش صوت شوند.

لطفا جهت مطالعه ادامه مطلب اينجا کليک کنيد.

 

فرآيند توليد فوم پلي استايرن PS

وقتي كه اجزاي فرمولاسيون فوم با يكديگر اختلاط پيدا كردند، واكنش هاي شيميايي بطور همزمان شروع مي شود، پس از گذشت زمان اندكي، رنگ سيستم در حال واكنش كدر مي گردد. در اين مرحله تشكيل حباب هاي گاز كه با چشم قابل مشاهده است. به اين فاصله زماني كه از شروع اختلاط آغاز مي گردد، زمان كرمي شدن (cream time) گفته مي شود (از آنجائيكه زمان كرمي شدن، زمان كوتاهي است و ويسكوزيته سيال اختلاط يافته نسبتاً بالاست، معمولا جريان مواد واكنش در قالب ضعيف است).

بنابراين براي توليد فوم يكدست، بايد ريخته گري در داخل قالب بصورت يكنواخت انجام پذيرد). در اين شرايط ابتدا گازهاي توليد شده در سيستم مايع حل شده، وقتيكه به حد اشباع رسيدند، تشكيل هسته هاي اوليه را مي دهند. پس از اين مرحله، عمل بالا آمدن فوم شروع مي گردد. با ادامه فرآيند توليد گاز، عمل انتقال مولكول هاي گاز توليد شده از مايع به داخل سلول هاي بوجود آمده، صورت مي پذيرد. هر چه اندازه سلولها كوچكتر باشد، فشار داخل آن بيشتر است. همين امر باعث ناپايداري سلولهاي كوچكتر و ادغام آنها در سلول هاي بزرگتر مجاور ميشود. با ادامه اين فرآيند از تعداد سلول ها كاسته شده و بر اندازه آنها افزوده مي شود. در ابتدا وقتيكه سلولها تشكيل مي شوند، كروي هستند ولي با گذشت زمان به صورت چند ضلعي هايي در مي آيند كه در جهت بالا آمدن فوم، حالت كشيده پيدا مي كنند بطور كلي شكل هندسي سلول ها به سمتي ميل مي كند كه حداقل سطح را ايجاد نمايد، در نتيجه انرژي كمتري داشته باشد.

شرح فرآيند توليد فوم پلي استايرن و يونوبلوک (يونو پانل)

توليد فوم پلي استايرن منبسط شده شامل سه مرحله است. در مرحله اول، دانه هاي پلي استايرن حاوي عامل پف زا وارد يك تانك عمودي مجهز به همزن و ورودي بخار مي شود. اين مرحله را پيش انبساط (Pre-expansion) مي نامند و در اين مرحله است كه دانسيته نهايي فوم تعيين مي شود.

دانه هاي منبسط شده در اين مرحله اصطلاحاً، پوف اوليه (Prepuff) ناميده مي شوند كه حجمشان تا 40 برابر قبل از انبساط افزايش يافته است. اين دانه ها در اين مرحله تا چندين ساعت در ظروف در باز نگهداشته مي شوند تا خلاء ايجاد شده در داخل دانه ها با اتمسفر به تعادل برسد.

بعد از مرحله ثبات فشار، دانه هاي پف شده اوليه به داخل يك قالب بسته ريخته مي شود و مجددا تحت حرارت بخار قرار مي گيرد. در اين مرحله، دانه هاي پف شده اوليه در يكديگر نفوذ كرده و قطعه يكپارچه اي كه به شكل قالب است را ايجاد مي كند.

در قسمت هاي زير سه مرحله پيش انبساط ، تعادل فشار و قالبگيري مورد بحث بيشتر قرار مي گيرد.

الف- پيش انبساط

به منظور قالبگيري كردن قطعاتي با دانسيته مورد نياز الزامي است كه در ابتدا پف شده اوليه با دانسيته لازم تهيه شود.

پلي استايرن انبساطي در ابتدا داراي دانسيته حدد 3 lb/ft40 است. پيش انبساط اين مواد خام در يك پيش منبسط كننده مجهز به ورودي بخار كنترل شده، ورودي هوا، همزن و سيستم اتوماتيك خوراك دهي انجام مي شود.

با كنترل سرعت خوراك دهي مواد اوليه، جريان هوا و بخار، سرعت دور همزن، دانه هاي پلي استايرن در دماي C°90 كه بالاتر از نقطه جوش عامل پف زا است نرم ميشوند. فشار بخار دروني نيز افزايش مي يابد و انجام همزمان اين دو پديده باعث انبساط دانه ها و رسيدن به دانسيته مورد نياز مي شود. ميزان حداقل دانسيته بدست آمده بسته به نوع محصول تغيير مي كند و به عواملي نظير اندازه اوليه دانه ها، محتواي عامل پف زا، حضور يا عدم حضور افزودني ها بستگي دارد.

زمان طولاني نگهداري در پيش منبسط كننده (يا دماي بخار خيلي بالا) منجر به افزايش دانسيته و كولا پس كردن دانه ها مي شود. اين كولاپس شدن ناشي از كاهش فشار داخل دانه ها در نتيجه خارج شدن عامل پف زا است.

اين مرحله پيش انبساط مي تواند به صورت پيوسته (continuous) يا ناپيوسته (batch) انجام شود. در پيش منبسط كننده هاي پيوسته، دانه هاي پلي استايرن انبساطيبصورت پيوسته از ته پيش منبسط كننده وارد شده و دانه هاي منبسط شده (پف شده اوليه) از بالاي آن خارج ميشود .

در روش ناپيوسته دانه هاي پلي استايرن انبساطي از پيش، وزن شده و از بالاي پيش منبسط كننده وارد و بعد از انبساط از ته آن خارج مي شوند.

تنظيم دانسيته محصول از طريق كنترل مدت زماني كه دانه ها در منبسط كننده باقي ميمانند و يا با فشاري كه در پيش منبسط كننده وجود دارد، كنترل مي شود. در پيش منبسط كننده هاي ناپيوسته با كنترل دما، فشار و مقدار دانه هاي وارد شده، مي توان به موادي با حداقل دانسيته دست يافت. پرپوف خارج شده از پيش منبسط كننده به يك خشك كن با بستر سيال منتقل شده و به دقت خشك مي شود. اين پف شده اوليه خارج شده از پيش منبسط كننده بدليل خلأ موجود در ساختار سلولي آن و بخاطر گرم و نرم بودن بسيار حساس است.

لطفا جهت مطالعه ادامه مطلب اينجا کليک کنيد.

برچسب ها : پلي استايرن انبساطي،پلي استايرن ،پلي استايرن انبساطي ،توليد فوم پلي استايرن منبسط شده، فرآيند توليد فوم پلي استايرن ،بلوکهاي سقفي پلي استايرن،ب،يونوليت يا پلاستوفوم ،بلوك هاي يونوليتي ، يونوليت،بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن»،

 

شرایط فروش

خط توليد بلوک سقفي فومي | خط توليد بلوک فومي پلي استايرن| خط توليد بلوک PS |خط توليد پلاستوفوم |خط توليد بلوک فومي EPS |خط توليد يونوليت|خط توليد ورق فوم EPS| خط توليد پلي استايرن انبساطي

 

 

بلوکهاي پلي استايرن انبساطي يا پلاستوفوم

بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» مدتي است كه براي ساختمان سازي در کشور و در آپارتمان هاي بلند به دليل سبكي و كم هزينه بودن مورد استقبال انبوه سازان (بساز بفروش هاي سابق) قرار گرفته است.

اين بلوك ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غير قابل اشتعال» در بازار عرضه مي شوند. وزن هر قطعه بلوك سيماني كه در ساختمان سازي به كار مي رود، 15 كيلوگرم است، در حالي كه وزن بلوك هاي يونوليتي بسيار ناچيز است و تا اندازه بسيار زيادي موجب پايين آوردن وزن ساختمان مي شود. با وجود پوشش نسوزي كه زير و روي اين بلوك را محصور كرده است، در صورت آتش سوزي در ساختمان، اين بلوك ها تنها تا20 دقيقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ايمني اماكن مسكوني در برابر حريق و حادثه از جمله مواردي است كه بايد از نظر ايمني شهري مورد توجه قرار گيرد. در ايمني يك ساختمان موارد زيادي نقش دارد كه مي توان به مصالح به كار رفته در آن به عنوان يكي از مهم ترين موارد اشاره كرد.

بلوك هاي پلي استايرن به دليل سبكي وزن خود، وزن نهايي ساختمان را كم مي كنند، به همين دليل در ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي گيرند. بلوك هاي مذكور نقش باروري ندارند و به همين دليل در برابر زلزله ايمن هستند.

اما اين بلوك ها، در برابر آتش به راحتي حجم خود را از دست مي دهند و تنها اشكال اين بلوك ها، كمي مقاومت در برابر حرارت و شعله وري آنها است.

در صورتي كه از جنس مرغوب اين بلوك ها در ساختمان سازي استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود. در ايران نه تنها اين نوع از مصالح ساختماني بلكه تعداد بي شماري از مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه از استانداردهاي اجباري برخوردار نيستند و همچنان در ساختمان سازي به كار مي روند. با توجه به بحران خيز بودن کشورمان در ساختمان سازي نبايد از بلوك هاي قابل اشتعال استفاده شود و نوع غيرقابل اشتعال اين بلوك ها نيز با رعايت ضوابط محدود شود تا از حريق هاي گسترده در ساختمان ها جلوگيري شود. همچنين انبار و نگهداري اين مواد به دليل واكنش هايي كه ممكن است داشته باشند، بسيار خطرناك است و تاكنون شاهد مواردي از حريق انبار اين بلوك ها بوده ايم. جالب اينكه اين بلوك ها برخلاف تصور و ذهنيت برخي از كارشناسان، به دليل يكپارچه نبودن در برابر ضربه. كوبه اي اثرات مثبت ندارند و بر عكس در تقويت صدا اثرگذار خوبي هستند.يونوليت جاذب صوتي بهتري نسبت به بتن است و عايق صوت برتري محسوب نمي شود و به همين دليل يونوليت به تنهايي تاثيري در افت صوت ندارد. به گفته كارشناسان تنها در صورتي كه بين ديوار دو جداره يونوليت به كار رود، افت صوتي افزايش مي يابد. همچنين عايق هاي حرارتي هم به تنهايي عايق صوت نيستند و در صورتي كه داخل سيستم قرار بگيرند، مي توانند موجب كاهش صوت شوند.

لطفا جهت مطالعه ادامه مطلب اينجا کليک کنيد.

 

خط توليد وفرآيند توليد يونو پانل و فوم پلي استايرن PS

 پلي استايرن انبساطي يا به اختصار EPS که از نظر ظاهري مانند  فوم پلي استايرن ضد آتش مي باشد گرانولي سبك و سفيد رنگ است. اين ماده اولين بار در سال 1950 توليد گرديد. انبساط اين محصول در اثر وجود مقداري گاز پنتان است كه به صورت حل نشده در هنگام توليد در داخل آن محبوس مي شود. اين گاز در اثر حرارت ناشي از بخار آب از داخل دانه هاي   پلي استايرن خارج شده و باعث انبساط آن مي گردد. در اثر خروج اين گاز حجم دانه هاي پلي استايرن تا 40 برابر اندازة اولية آنها افزايش مي يابد. بعد از عمليات انبساط، دانه هاي منبسط شده بر حسب نوع كاربرد قالب گيري مي شوند.
  پلي استايرن انبساطي محصولي است كه براي محيط زيست و انسان مشكلي ايجاد نمي كند. عدم آسيب رساني به محيط زيست در تمام مراحل ساخت، كاربرد و بازيافت يا دور ريزي اين محصول به چشم مي خورد. 
 فوم پلي استايرن ضد آتش در واقع  پلي استايرن مقاوم در برابر آتش مي باشد.
در ابتداي سال 1950 شركت BASF يك فرآيند دو مرحله اي براي توليد فوم پلي استايرن را گسترش داد. در اين فرآيند مرحله اول شامل تهيه دانه هاي حاوي توزيع يكنواخت عامل پف زا توسط روش پليمريزاسيون سوسپانسيوني مونومر استايرن بوده كه در مرحله دوم اين ماده در داخل يك قالب فرآيند مي گردد. سهولت توليد محصول به هر شكل و اندازه از مزاياي اين روش بوده كه باعث توسعه آن شد. با معرفي 
 فوم پلي استايرنبه بازار و كاربردهاي آن در صنعت ساختمان و ساير صنايع، اين فوم جايگاه خود را در اين صنعت يافته است.
 
ويژگيهاي فوم پلي استايرن ضد آتش
:: ضد حريق
:: عايق حرارتي خوب
:: خواص مكانيكي ايده ال (مقاومت در برابر فشار و ميرا نمودن شوك وارده)
:: غير حساس بودن به آب
:: توانايي قالبگيري و برش در اشكال مختلف
:: امكان بازيافت
:: هزينه كم به ازاي واحد حجم
:: بالا بودن نسبت سفتي به وزن به طوري كه قطعات ساخته شده داراي وزن كم و استحكام خوب هستند.
:: دانسيته پايين
 
آشنايي با يونوبلوک

 فوم پلي استايرن ضد آتش، اين حسن را دارد كه آتش را پخش نميكند و با دور شدن شعله مستقيم از آن، خيلي زود خاموش مي شود. به عبارتي، اگر شما با يك فندك به مدت 20 الي 30 ثانيه در زير آن يك شعله روشن كنيد، هيچ دود غليظي و سياهي از آن بلند نمي شود و همچنين با خاموش شدن شعله فندك، شعله اي باقي نمي ماند.
از ديگر مزاياي استفاده از اين بلوك هاي جديد، پايداري آنها در مقابل زلزله است زيرا به دليل كاستن بار مرده در مقابل زلزله پايداري بيشتري دارد و خرد نمي شود. شكل زير نحوه اتصال محصولات ساخته شده از
 فوم پلي استايرن ضد آتش را نشان مي دهد.
 يونوبلوک در ابتداي سال 1930 در سوئد بعنوان اولين ترموپلاستيك انبساطي معرفي گرديد . با اين حال، تا بعد از جنگ جهاني دوم تجاري نشد . فرايند توليد تجاري اين ماده بر پايه اكستروژن مخلوط   پلي استايرن  و پك عامل پف زاي با نقطه جوش پايين كه در دماي فرآيند مذاب پليمر، منبسط مي شود بوده است كه ساختار سلولي ايجاد شده بعد از سرد شدن، در پليمر باقي مي ماند.
با معرفي
 يونوبلوک به بازار و كاربردهاي آن در صنعت ساختمان، يونوبلوک جايگاه خود را در اين صنعت يافته است . دو نكته مهم در ساخت و سازهاي كنوني، صرفه جويي انرژي در ساختمان (عايقهاي حرارتي) و سبك سازي در ساختمان است . نياز به مسکن و حجم بالاي ساخت و ساز، لزوم اقتصادي تر شدن و ايمن تر كردن ساخت و سازها را موجب مي شود . در نتيجه در توليد مصالح جديد ساختماني سرعت بخشيدن به فرايند ساخت، افزايش دوام، عمر مفيد، سبك سازي، ايمني در برابر حوادثي نظير زلزله و آتش سوزي و صرفه جويي در مصرف انرژي مورد توجه قرار مي گيرد.

برچسب ها : پلي استايرن انبساطي،پلي استايرن ،پلي استايرن انبساطي ،توليد فوم پلي استايرن منبسط شده، فرآيند توليد فوم پلي استايرن ،بلوکهاي سقفي پلي استايرن،ب،يونوليت يا پلاستوفوم ،بلوك هاي يونوليتي ، يونوليت،بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن»،

 


 

 

 

محصولات مشابه

خط توليد ورق فوم PSP
خط توليد ورق فوم PSP خط توليد فوم foam PE PS PVC
 خط توليد ورق فوم XPS توسط گاز CO2
خط توليد ورق فوم XPS توسط گاز CO2 خط توليد فوم foam PE PS PVC