• info@BPSICO.ir
  • 3197 133 913 98+

خط بازيافت تاير خودرو

خط بازيافت تاير خودرو
  • خط بازيافت تاير خودرو
  • خط بازيافت تاير خودرو
خط بازيافت تاير خودرو
Car tire recycling line
0 view
ایران , چین
پیشگامان صنعت ایران


اطلاعات کلی
عنوان فارسی خط تولید و یا ماشین آلات : خط بازيافت تاير خودرو
عنوان انگلیسی خط تولید و یا ماشین آلات : Car tire recycling line
مشخصات فنی
محصول تولیدی

خط بازيافت | خط توليد گرانول| ماشين آلات بازيافت| دستگاه گرانول سازي|ماشين آلات بازيافت ضايعات|pelletizing | recycling

 

آشنايي با خط بازيافت تاير و توليد پودر لاستيک و موارد مصرف و کاربرد آن

لاستيک هاي مستعمل زباله هاي مخصوصي هستند و از لحاظ شيميايي ، اندازه حالت و شکل با بقيه زباله ها تفاوت دارند . لاستيک ها از مواد پليمري تشکيل شده اندکه به راحتي در طبيعت تجزيه نمي شوند . در بسياري از موارد لاستيک هاي غير مستعمل روي هم انباشته شده و به شکل کوهي از زباله مناظر زشتي را به وجود آورده و خطرآتش سوزي را نيز به همراه دارد

سوزاندن لاستيک ها دود سياه و مضري را ايجاد مي کندکه باعث آلودگي محيط مي شود . براي دفن آن نيز مشکلات فراواني وجود دارد . باتوجه به اينکه در ايران هزينه اي از توليد کنندگان پسماند ها دريافت نميشود ، تجهيزاتي هم در مراکز دفن براي کاهش حجم يا خرد کردن لاستيک ها وجود ندارد و در نتيجه به همان شکل اوليه دفن ميشوند که باعث مي شود حجم زيادي از مراکز دفن اشغال شود . امروزه نتيجه تحقيقات و بررسي ها نشان مي دهد که امر بازيافت لاستيک هاي فرسوده نه تنها آثار مخرب بر محيط زيست ندارد و مشکلات مديريتي اين بخش را حل مي کند بلکه منشاء توسعه صنعتي و سود آوري اقتصادي وفرآوري وتوليد محصولات ديگري نيز مي باشد . از پودر لاستيک حاصل از بازيافت تاير هاي فرسوده در صنايعي مانند جاده سازي ، ساختماني ، خودروسازي ، صنايع دريايي ، ورزش ، دامداري وکشاورزي وآبرساني ميتوان استفاده کرد. از مزاياي ديگر بازيافت تاير هاي فرسوده کاهش زائدات وکمک به چرخه مواد در طبيعت است.

موارد مصرف و کاربرد:

1- صنايع جاده‌سازي: پوشش سطح جاده‌ها به جاي آسفالت، زيرا به دليل خاصيت اكوستيكي داراي عمر بيشتر و هزينه كمتري است و صداي كمي را ايجاد مي كند و كمتر ترك خورده و در گرما ذوب نمي شود. ترمز خودروها بر روي آن عملكرد بهتري دارد.آب‌بندي شكاف سطح جاده‌ها، توليد لايه‌هاي ضد آب و لايه‌هاي جاذب صدا، توليد علائم ترافيكي و ضربه‌گيرها كه داراي هزينه كمتر و عمر بيشتري است و به دليل خاصيت ارتجاعي در هنگام تصادفات آسيب‌هاي كمتري به وسايل نقليه وارد مي‌كند. توليد سرعت‌گيرهاي خيابان و پوشش مقاطع جاده‌ها با ريل راه آهن.

محصولات حاصل از بازيافت تاير فرسوده

ميزان توليد سيم فولادي :10 درصد از هر کيلوگرم تاير

ميزان توليد نخ پلي آميد :3 درصد هر کيلوگرم تاير

ميزان توليد گرانول : 85 درصد هر کيلوگرم تاير

2- صنايع ساختماني: فونداسيون و پايه‌ها، استفاده از تايرهاي خرد شده در كارهاي عمراني از اهميت فراواني برخوردار است به ويژه در مواردي كه به كاهش وزن سازه‌ها ضرورت دارد. افزودن لاستيك بازيافتي به بتن، باعث بالا بردن مقاومت آن در برابر آتش و جلوگيري از خرد شدن آن مي شود. در كفپوش‌هاي صنعتي و پوشش گذرگاه‌ها، عمر مفيد 20سال هستند و به دليل خواص بيومكانيكي و حالت نيمه ارتجاعي خستگي كمتري ايجاد مي‌كنند. پوشش بام ساختمان‌ها و عايق ساختماني، توليد چسب درزگير، كانال‌هاي هوا، زير فرش‌ها، پوشش سطح زمين بازي بچه‌ها، به منظور افزايش امنيت در هنگام بازي مي‌توان كفپوش‌ها را با استفاده از خرده‌هاي تاير تهيه كرد.

3- صنايع توليد لاستيك و پلاستيك : فوم‌هاي قابل انعطاف، پوشش استخرها، تخت كفش، تسمه نوار نقاله

4- صنايع خودروسازي : توليد تاير، روكش‌كاري تاير،كفپوش و گلگير خودروها، نوار دور درب و شيشه خودروها، انواع واشر، سيستم‌هاي ترمز اصطكاكي، سپرهاي ضربه‌گير خودرو

5- صنايع دريايي : ضربه‌گيرهاي اسكله و لنگرگاه‌ها، شناور دريايي،كفپوش‌هاي غير لغزنده

6- ورزش : پوشش زمين‌هاي ورزشي دوميداني، گلف و تنيس، ميادين اسب دواني

7- دامداري، كشاورزي و آبرساني : سيستم‌هاي آبرساني كشاورزي و شلنگ‌هاي لاستيكي، گلدان‌هاي لاستيكي، ظروف تغذيه دام، انواع فنس‌هاي محوطه سيلوهاي حبوبات و استفاده از كفپوش‌هاي لاستيكي با مجراي تعبيه هوا كه آب آن نفوذ كند، در اسطبل‌ها و گاوداري‌ها.

علاوه بر مواد بالا، لاستيك‌ها يكي از بهترين منابع سوخت و انرژي هستند. تايرها داراي درصد بسيار بالايي از كربن هستند كه به آنها قابليت سوخت سريع و درجه حرارت بسيار بالايي مي دهد. مهمترين استفاده تايرها بعنوان سوخت در كوره‌هاي سيمان است. بررسي‌ها نشان مي دهد انرژي موجود در 242 ميليون حلقه تاير فرسوده برابر با انرژي 12 ميليون بشكه نفت است. با توجه به موضوعات مطرح شده و همچنين اهميت مقطعي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و با توجه به اينكه سوزاندن و يا دفن تايرها داراي آثار مخرب زيست محيطي است در ميان تمام راه‌هاي مطرح شده براي رهايي از زباله‌هاي لاستيكي، مهمترين، سالمترين و به صرفه‌ترين راه، بازيافت آن‌ها مي باشد. زيرا نه تنها به محيط زيست لطمه‌اي وارد نمي‌كند، بلكه از مصرف بسياري از منابع و سوخت‌هاي فسيلي جلوگيري مي‌كند و باعث صرفه‌جويي در انرژي مي‌شود. علاوه بر آن توليد محصولات بازيافتي در ايران به دليل ارزاني كارگر، آب و انرژي مي تواند سود صد در صد داشته باشد.

برچسب ها :خط بازيافت ، خط توليد گرانول ، ماشين آلات بازيافت ، دستگاه گرانول سازي ،   recycling ، pelletizing

 

 

 

شرایط فروش

خط بازيافت | خط توليد گرانول| ماشين آلات بازيافت| دستگاه گرانول سازي|ماشين آلات بازيافت ضايعات|pelletizing | recycling

 

 

جداسازي کليد بازيافت

جداسازي ضايعات

همه کساني که در صنعت بازيافت فعاليت مي کنند آگاهند که بخش اصلي بازيافت جداکردن ضايعات مي باشد.زيرا  بازيافت به نوعي استفاده مجدد از مواد مصرفي به عنوان مواد اوليه است که براي ساختن يک محصول بکار رفته و در حال حاضر اين محصول چندين ماده ديگر را نيز به همراه دارد. علاوه بر آن آلودگي و بقاياي مواد غذايي و خاک و سنگ را نيز دارد.

مثالهايي از مخلوط بودن چند نوع  پليمر: براي مثال بطري پت را در نظر بگيريد بدنه آن از  پت ,درب آن  پلي پروپيلن pp و ليبل آن از جنس کاغذ و يا  PVC است.ضمنا آغشته به مواد غذايي و احتمالا آلودگي هاي ديگر نيز مي باشد. يا بدنه خودرو که از چندين پلاستيک تشکيل شده است .داشبورد ماشين حتي در برخي موارد فلزات نيز همراه ضايعات پليمري است. مانند لوحهاي فشرده که روي سطح آن آلومينيوم و رنگ و چاپ مي باشد. يا تاير خودرو که از لاستيک و نخ و سيم تشکيل شده است و براي رسيدن به پودر تاير خالص بايد نخ و سيم از آن جدا شود.کابل ها که از چندين پلاستيک و فلز مس تشکيل شده اند مثال ديگري از اين نوع است.موادي که در بسته بندي استفاده مي شوند مانند لامينيت ها که ترکيبي از پلي اتيلن و آلومينيوم مي باشند و يا ظروف لبنيات که از پلي استايرن PS و آلومينيوم مي باشد.در برخي موارد هم الياف شيشه دارند فايبر گلاسها يا کامپوزيتها که از الياف شيشه و پلاستيکهاي ديگر تشکيل شده اند. همانطور که ملاحظه مي فرماييد مثالهايي از اين دست بسيار است. در برخي موارد نيز براي صرفه جويي و پايين آوردن هزينه حمل ونقل مخلوط چند پلاستيک را با هم اسياب مي کنند,تا در مقصد روشهاي جداسازي روي آن انجام شود.

چرا جداسازي مي کنيم؟ اگر جداسازي انجام نشود قيمت مواد ضايعاتي بشدت افت مي کند.اگر شما سري به سايتهاي خريد ضايعات بزنيد يا با کساني که در اين زمينه فعاليت مي کنند ارتباط داشته باشيد متوجه ميشويد که بالطبع مواد ضايعاتي خالصتر و تميزتر از قيمت بالاتري برخوردار هستند. در واقع قيمت مواد بازيافتي به کيفيت و خلوص آنها بستگي دارد. برخي موارد حتي1% ناخالصي باعث افت شديد کيفيت مي گردد . براي مثال PVC موجود در پرک پت هنگام گرانول شدن پت تبديل به دانه هاي سياه مي گردد. يا قيمت ضايعات دوک که از جنس pp است اگر بدون نخ و کاغذ برچسب باشد بالاتراز دوک مخلوط با مواد فوق است. همچنين قيمت ضايعات تاير هرچه بدون نخ وسيم باشد بالاتر است. حتي نحوه شستشو و جداکردن آلودگي ها نيز روي ارزش ضايعات و همچنين روي کيفيت محصول توليدي اثر مي گذارد. قيمت پرک بازيافتي که خوب شستشو داده شده است و اصطلاحا هات واشHot wash  مي گويند, بيشتر از پرک پتي است که تنها با آب سرد شسته شده است.از نظر ظاهر علاوه بر تميزي و خالص بودن رنگ آن نيز بسيار مهم است.بنابرين از نظر رنگ هم بايد ضايعات تفکيک شوند.

از ديدگاه علم پليمرها وجود هر گونه آلودگي ,کاغذ,چسب ,موارد مشابه و پليمرهاي غير همسان باعث تخريب زنجيره پليمر ها و کاهش جرم مولکولي و در نتيجه افت خواص فيزيکي و مکانيکي مي گردد. همچنين روي کاربرد ضايعات بازيافت شده هم موثر است.

براي مثال پرک پت بازيافتي که زير 10 ppm  PVC دارد دوباره از آن بطري توليد مي کنند و کاربرد غذايي دارد ولي اگر  100ppm  PVC داشته براي توليد الياف مصرف مي شود. در حقيقت روشها و دستگاههاي طبقه بندي ضايعات باعث افزايش کيفيت و در نتيجه افزايش ارزش اقتصادي و کاربرد بهتر ضايعات مي گردد. معمولا براي تفکيک ضايعات خصوصا ضايعات پليمري به دليل نزديک بودن خواص آنها به يکديگر معمولا تلفيقي از چند روش جداساز بکار مي رود تا به مواد اوليه اي عاري از ناخالصي برسيم .

لطفا جهت مطالعه ادامه مطلب اينجا کليک کنيد.

 

روشهاي بازيافت مواد پليمر – لاستيک و پلاستيک

با توجه به مصرف روز افزون پلاستيکها در صنايع مختلف به صورت کوتاه مدت (بسته بندي و يکبار مصرف) و بلند مدت (پلاستيکهاي مهندسي) در کشورهاي مختلف براي استفاده بهينه از ضايعات , روشهاي بازيافت مختلفي بکار مي برند.

 به  طور کلي 3 روش بازيافت پليمرها وجود دارد:

  1- بازيافت مکانيکي

 2-  بازيافت  شيميايي

3-    بازيافت انرژي

لازم به يادآوري است که قبل از فرايند هر نوع  فرايند بازيافت مي بايست ضايعات جمع آوري,  تفکيک و يا جداسازي شوند.عمليات جداسازي در بازيافت بسيار مهم است.زيرا اگر جداسازي بخوبي انجام نشود محصولات بازيافتي کيفيت بالايي نخواهند داشت 

 بازيافت  مکانيکي :

متداولترين روش بازيافت , بازيافت مکانيکي است که در ايران و سراسر دنيا استفاده مي شود.

بازيافت مکانيکي شامل فرايندي است که طي آن ضايعات پليمري به روشهاي مکانيکي نظير خردکردن ,شستن , آبگيري ,خشک کردن , ذوب کردن و شکل دهي بازيافت مي گردند بدون اينکه ماهيت آن ها تغيير يابد و به ماده جديدي تبديل گردند.

مراحل بازيافت مکانيکي پلاستيک ها :

چه موادي به روش مکانيکي بازيافت مي گردند؟بسياري از ترمو پلاستيکها نظير PVC  PETLDPE , HDPE PP, و PS  به روش مکانيکي بازيافت مي گردند و مجددا براي توليد همان محصول يا پايين تر استفاده مي گردند. براي مثال بطري هاي يکبار مصرف و فيلمهاي پلي اتيلني که در بسته بندي مصرف مي شوند , مجدا مي توانند پس از بازيافت براي توليد بطري و فيلم هاي بسته بندي استفاده گردند. هم اکنون در بسياري از کارگاهها و کارخانه هاي فعال در ايران ضايعات پلاستيکي به روش مکانيکي بازيافت مي گردند.به اين معني که بوسيله آسيابي خرد شده ,در فلات تانکهايي شسته و سپس خشک و گرانول ميگردند.

آيا ترموستها را نيز مي توان به روش مکانيکي بازيافت کرد؟ ترموستها نظير فوم هاي پلي يورتان و لاستيکهاي خودرو که از پرمصرفترين ترموستها هستند همانند ترموپلاستها نيز مي توانند به روش مکانيکي بازيافت شوند.اما چون ترموستها ماهيت خود را در حين فرايند پخت از دست مي دهند ديگر از آنها با اين روش بازيافت براي ساخت تاير يا براي مثال فوم نمي توان استفاده کرد.معمولا ترموستهايي که به اين روش بازيافت مي گردند به عنوان پرکننده (filler)در همان صنعت مصرف مي شوند.

به عنوان نمونه تايرهاي خودرو پس از بازيافت مکانيکي شامل خرد شدن و جداسازي , در نهايت تبديل به پودر بسيار ريز(در حد ميکرومتر ) مي شوند که به عنوان پرکننده در صنعت تايرسازي به مقادير بسيار کم حدود 5%استفاده مي گردند. اگر اندازه ذرات پودر درشت تر(کوچکتر از يک ميليمتر ) باشد در ساخت قطعاتي مانند دسته موتور و اگر  باز هم درشتتر و به اندازه 1-2 ميليمتر در کفپوش سازي سالن ها و پارکها و پياه روها کاربرد دارد. بنابراين در روش بازيافت مکانيکي ترموست ها در واقع اندازه خرد شدن ضايعات کاربرد آنها را در صنايع مختلف تعيين ميکند و نکته حائز اهميت اين است که دستگاهها يا آسيابهايي که براي کاهش سايز مواد پلاستيکي از جنس ترموپلاستکيهاي نرم استفاده مي شوند با دستگاههايي  که براي کاهش سايز ترموست ها مصرف مي شوند متفاوت هستند.

لطفا جهت مطالعه ادامه مطلب اينجا کليک کنيد.

برچسب ها :خط بازيافت ، خط توليد گرانول ، ماشين آلات بازيافت ، دستگاه گرانول سازي ،   recycling ، pelletizing 

 

 

محصولات مشابه

خط بازيافت،خردکردن،شستشو،گرانولسازی
خط بازيافت،خردکردن،شستشو،گرانولسازی ماشين آلات بازيافت و گرانول سازي
خط شستشو و خرد کردن بطري های PET
خط شستشو و خرد کردن بطري های PET ماشين آلات بازيافت و گرانول سازي
خط گرانول سازي دومارپيچ PARALLEL
خط گرانول سازي دومارپيچ PARALLEL ماشين آلات بازيافت و گرانول سازي
دستگاه گرانول ساز WOOD PLAST
دستگاه گرانول ساز WOOD PLAST ماشين آلات بازيافت و گرانول سازي