بلوک هاي سقفي پلي استايرن منبسط شده|خط توليد پلي استايرن انبساطي|خط توليد ورق فوم PS| خط توليد بلوک PS |خط توليد بلوک پلاستوفوم|خط توليد ورق يونوليت |خط توليد بلوک يونوليت|بلوک هاي سقفي پلي استايرن منبسط شده|خط توليد پلي استايرن انبساطي|خط توليد ورق فوم PS|خط توليد بلوک سقفي فوم PS

بلوکهاي پلي استايرن انبساطي يا پلاستوفوم

بلوك های يونوليتی «پلی استايرن» مدتي است كه براي ساختمان سازي در کشور و در آپارتمان هاي بلند به دليل سبكي و كم هزينه بودن مورد استقبال انبوه سازان (بساز بفروش هاي سابق) قرار گرفته است.

اين بلوك ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غير قابل اشتعال» در بازار عرضه مي شوند. وزن هر قطعه بلوك سيماني كه در ساختمان سازي به كار مي رود، 15 كيلوگرم است، در حالي كه وزن بلوك هاي يونوليتي بسيار ناچيز است و تا اندازه بسيار زيادي موجب پايين آوردن وزن ساختمان مي شود. با وجود پوشش نسوزي كه زير و روي اين بلوك را محصور كرده است، در صورت آتش سوزي در ساختمان، اين بلوك ها تنها تا20 دقيقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ايمني اماكن مسكوني در برابر حريق و حادثه از جمله مواردي است كه بايد از نظر ايمني شهري مورد توجه قرار گيرد. در ايمني يك ساختمان موارد زيادي نقش دارد كه مي توان به مصالح به كار رفته در آن به عنوان يكي از مهم ترين موارد اشاره كرد.

بلوك هاي پلي استايرن به دليل سبكي وزن خود، وزن نهايي ساختمان را كم مي كنند، به همين دليل در ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي گيرند. بلوك هاي مذكور نقش باروري ندارند و به همين دليل در برابر زلزله ايمن هستند.

اما اين بلوك ها، در برابر آتش به راحتي حجم خود را از دست مي دهند و تنها اشكال اين بلوك ها، كمي مقاومت در برابر حرارت و شعله وري آنها است.

در صورتي كه از جنس مرغوب اين بلوك ها در ساختمان سازي استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود. در ايران نه تنها اين نوع از مصالح ساختماني بلكه تعداد بي شماري از مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه از استانداردهاي اجباري برخوردار نيستند و همچنان در ساختمان سازي به كار مي روند. با توجه به بحران خيز بودن کشورمان در ساختمان سازي نبايد از بلوك هاي قابل اشتعال استفاده شود و نوع غيرقابل اشتعال اين بلوك ها نيز با رعايت ضوابط محدود شود تا از حريق هاي گسترده در ساختمان ها جلوگيري شود. همچنين انبار و نگهداري اين مواد به دليل واكنش هايي كه ممكن است داشته باشند، بسيار خطرناك است و تاكنون شاهد مواردي از حريق انبار اين بلوك ها بوده ايم. جالب اينكه اين بلوك ها برخلاف تصور و ذهنيت برخي از كارشناسان، به دليل يكپارچه نبودن در برابر ضربه. كوبه اي اثرات مثبت ندارند و بر عكس در تقويت صدا اثرگذار خوبي هستند.يونوليت جاذب صوتي بهتري نسبت به بتن است و عايق صوت برتري محسوب نمي شود و به همين دليل يونوليت به تنهايي تاثيري در افت صوت ندارد. به گفته كارشناسان تنها در صورتي كه بين ديوار دو جداره يونوليت به كار رود، افت صوتي افزايش مي يابد. همچنين عايق هاي حرارتي هم به تنهايي عايق صوت نيستند و در صورتي كه داخل سيستم قرار بگيرند، مي توانند موجب كاهش صوت شوند.

ويژگی های بلوک هاي پلاستو فوم :

1) سبکي قطعه بلوکبه ابعاد

2) کاهش 30 درصدي حجم بتن

3) کاهش مصرف فولاد

4) کاهش مصرف تيرچه

5) صرفه جويي در مصرف قالب بندي

ضوابط فني براي استفاده از بلوک هاي سقفي پلي استايرن منبسط شده در سيستم سقف تيرچه-بلوک بلوک هاي سقفي پلي استايرن منبسط شده در صورتي عملکرد مناسب و قابل قبول خواهند داشت که مواردي از قبيل ايمني در برابر آتش، رواداري هاي ابعادي، مقاومت مصالح (که مي تواند با دانسيته مصالح ارتباط داشته باشد )، شکل هندسي و روش اجرايي مناسب در آن رعايت گردد. بنابراين لازم است تا مشخصات بلوک توليدي با ضوابط زير انطباق داشته و در اجرا نيز از روشها و

محافظتهاي صحيح بهره گيري گردد. بديهي است که سيستم سقف تمام شده بايد علاوه بر تطابق با اين ضوابط، مانند ساير سيستم هاي ساختماني به طور کامل با مقررات ملي ساختمان و کليه ضوابط و آئين نامه هاي مصوب مرتبط مطابقت نمايد.

1- الزامات ايمني در برابر آتش

1-1 . تنها استفاده از انواع کندسوزشده  بلوک هاي سقفي پلي استايرن منبسط شده مجاز بوده و استفاده از انواع غيرکندسوز ممنوع

است. توليد کنندگان موظف مي باشند مدارک لازم دال بر استفاده از مواد اوليه از نوع کندسوز شده براي توليد بلوک را به شرح زير ارائه نمايند :

مواد اوليه (پودر  پلی استايرن منبسط شده محصول کارخانجات پتروشيمي ) بايد از نوع کندسوز باشد. در اين زمينه بايد مدارک فني معتبر از کارخانه فروشنده مواد اوليه اخذ گردد . مدارک فوق بايد قرار گرفتن ماده اوليه از نظر واکنش در برابر آتش را، بر اساس استانداردهاي معتبر بين المللي، در يکي از گروه هاي زير نشان دهد:

EN 13501- يا گروه هاي بهتر از آن مطابق با استاندارد 1D گروه

DIN يا گروه هاي بهتر از آن مطابق با استاندارد 4102 B گروه 1

BS 3837- مطابق با استاندارد 1 A تيپ

ASTM E مطابق با استاندارد 84 A گروه

2-1 . براي حفاظت از  بلوک هاي سقفي پلي استايرن منبسط شده و جلوگيري از برخورد مستقيم هرگونه حريق احتمالي با بلوک لازم است تا زيرسقف به وسيله پوشش مناسب محافظت شود . پوشش بايد به تيرها و تيرچه ها متصل و مهار گردد . اتصال مستقيم به  بلوک پلي استايرن  (مانند گچ کاري مستقيم بر روي بلوک بدون استفاده از اتصالات مکانيکي ) به تنهايي قابل قبول نيست . انواع پوششهاي مورد پذيرش به شرح زير مي باشند:

يک سانتي متر که به نحو / "پوشش گچ يا پوششهاي محافظ پايه گچ-پرليت يا گچ -ورميکوليت يا تخته گچي به ضخامت حداقل 5

مناسب و مستقل از بلوک به سقف سازه اي مهار شده باشد".

3-1 . اتصال مستقيم اندود به بلوک با هر شکل هندسي (اعم از معمولي يا داراي انواع شيار ) به تنهايي و بدون استفا ده از اتصالات مکانيکي به هيچ وجه مجاز نبوده و ضرورتاً بايد از اتصالات مکانيکي مهار شده به تيرها و تيرچ ه ها (نظير سيستم رابيتس )استفاده شود . لذا توليدکنندگان موظف هستند از ارائه هر گونه اطلاعات شفاهي يا کتبي به مصر ف کنندگان که مغاير با اين موضوع باشد، خودداري نمايند.

4-1 . از آنجايي که ديوارهاي بين واحدهاي مستقل (مانند ديوار بين آپارتمان هاي مسکوني يا واحدهاي تجاري، اداري مستقل و غيره ) در هر ساختمان بايد داراي مقاومت در برابر آتش باشند، اين ديوارها بايد از لايه  بلوک هاي پلي استايرن عبور کرده و تا زير سقف سازه اي (يعني زير تيرچه يا بتن ) امتداد داشته باشند يا به طور مناسب از مصالح حريق بند استفاده شود، به گونه اي که بلوک هاي سقفي پلي استايرن  در اين قسمت بين دو فضاي مجاور پيوستگي نداشته باشند و از گسترش هر گونه حريق احتمالي بين دو فضايي که به وسيله ديوار مقاوم در برابر آتش از يکديگر جدا شده اند، جلوگيري گردد.

1 . Expanded Polystyrene

2. Fire retarded

5-1 . انبارکردن بلوکها در کارگاه ساختماني :  بلوک هاي سقفي پلي استايرن در محل کارگاه ساختماني به دور از هر گونه مواد قابل اشتعال (نظير رنگها ، حلالها يا زبال ه هاي قابل اشتعال) نگهداري شوند . محل نگهداري بايد به گونه اي باش د که از احتمال ريزش يا تماس براده هاي داغ يا جرقه هاي ناشي از جوشکاري يا هر گونه شيء داغ ديگر با بلوکها در کارگاه ساختماني پيشگيري شود . محل انبار اصلي بلوکها حتي الامکان به دور از محل عمليات ساختماني باشد تا از سرايت هر گونه شعله يا حريق احتمالي به محل انبار اصلي جلوگيري شود.

6-1 . توصيه مي گردد که از انبار کردن بلوکها به حجم بيش از 60 متر مکعب خودداري شود . در صورت نياز به انبار کردن مقادير بيش از 60 متر مکعب، بلوکها به قسمتهاي با حجم حداکثر 60 متر مکعب تقسيم شده و بين هر دو قسمت حداقل 20 متر فاصله

وجود داشته باشد.

7-1 . کليه کارگران و کارکنان بايد نسبت به عدم استفاده از هرگونه شعله و نيز عدم استعمال سيگار در مجاورت محل نگهداري بلوکها توجيه شوند و استفاده از تابلوي استعمال دخانيات ممنوع در مجاورت محل نگهداري بلوکها الزامي است . تعدادي کپسول آتش نشاني نيز در نزديکي محل نگهداري بلوکها پيش بيني گردد.

 

2- الزامات مکانيکي

1-2 . حداقل مقاومت بلوکهاي توليدي در برابر بارهاي حين اجرا بايد برابر با 200 کيلوگرم به ازاي هر 30 سانتي متر طول بلوک باشد. اين بار بايد در نواري به عرض حداکثر 7 سانتي متر در وسط بلوک اعمال شود.

تذکر: آزمايشها نشان مي دهند که به علت تفاوتهاي موجود در مواد اوليه و فرآيند توليد، چگالي دقيقي براي کسب مقاومت مذکور در فوق نمي توان مشخص کرد. با اين وجود به عنوان يک راهنماي کلي انتظار مي رود که در صورت توليد مناسب، بلوکهاي با عرض 50 و ارتفاع 25 سانتي متر با دانس يته حدود 14 13 کيلوگرم بر متر مکعب مقاومت مورد نظر کسب شود. ضمناً با فرض شرايط يکسان از نظر مواد اوليه، فرآيند توليد و ضخامت بلوک، هر چه که عرض بلوک افزايش يافته يا ارتفاع آن کاهش يابد، به چگالي بيشتري براي کسب مقاومت لازم نياز خواهد بود.

2-2 . لازم است تا کارخا نجات توليدکننده بلوک هاي سقفي پلي استايرن منبسط شده داراي آزمايشگاه حداقل براي کنترل رواداري هاي ابعادي و باربري بلوک باشند . در اين آزمايشگاه بايد باربري بلوکها با استفاده از جک با بار معادل 200 کيلوگرم و بصورت نواري بر روي بلوکهاي به طول 30 سانتي متر مورد آزمايش قرار گيرد (مطابق شکل زير ). بلوکي که به اين شکل آزمايش مي شود، نبايد دچار هيچگونه شکست يا گسيختگي گردد.

3-2 . استفاده از بلوکهاي با طول کمتر از 30 سانتي متر ممکن است خطر شکست بلوک را در پي داشته باشد . لذا به مصرف کنندگان توصيه مي شود از به کار بردن بلوکهاي با طول کمتر خودداري نمايند. همچنين هرگونه توليد و يا ارائه بلوکهاي به طول کمتر از 30 سانتي متر به مصرف کنندگان ممنوع است.

4-2 . استفاده از بلوک هاي توخالي با طول کمتر از بلوک کامل (برش آن به قطعات کوچکتر از يک بلوک کامل ) ممنوع است.

5-2 . براي بلوکهاي داراي حفره که در ابتدا و انتهاي دهانه يا در مجاورت پلهاي اصلي يا در مجاورت تيرهاي عرضي و يا در هر محلي که امکان ورود بتن به داخل حفره ها وجود داشته باشد، قرار مي گيرند، به منظور جلوگيري از سنگين شدن سقف و هدر رفتن بتن بايد تمهيدات لازم براي بستن حفره هاي بلوک به وسيله درپوشها يا پرکننده هاي مناسب به نحو مطمئن به عمل آيد تا از ورود بتن به داخل آن جلوگيري شود و يا اصولاً در اين قسمتها از بلوک هاي توپر استفاده شود.

3- الزامات ابعادي

1-3 . عرض لبه نشيمن بلوکها در محل قاعده بايد  27 ميلي متر باشد. از آن جايي که افزايش عرض لبه نشيمن اين نوع بلوک ها (در مقايسه با بلوک هاي سفالي و بتني ) سبب کاهش عرض موثر جان تيرچه بتني مي گردد، لذا براي جبران آن توصيه مي شود عرض فوندول تيرچه در هنگام ساخت حداقل برابر 14 سانتيمتر درنظر گرفته شود.

2-3 . رعايت پخي در دو لبه فوقاني به ارتفاع 5 و قاعده 5 سانتي متر به منظور تسهيل در عبور بتن به داخل تيرجه ها الزامي است.

3-3 . حداکثر رواداري طول، عرض و ضخامت بلوک از مقدار اسمي اعلام شده، به شرح زير باشد:

طول بلوک در هر نقطه حداکثر 5± ميلي متر به ازاي هر متر طول اسمي بلوک و عرض بلوک حداکثر 3± ميلي متر با عرض

اسمي بلوک مي تواند تفاوت داشته باشند. ضخامت هيچ نقط? اندازه گيري شده از بلوک نبايد بيش از 5± ميلي متر با مقدار اسمي تفاوت داشته باشد.

4-3 . کليه لبه هاي بلوک ها (به غير از محلهاي پخي در لبه هاي فوقاني ) بايد گونيا باش ند. رواداري مجاز براي انح راف از گونيا بودن لبه هاي طولي و عرضي حداکثر 5± ميلي متر به ازاي هر 1000 ميلي متر طول يا عرض نمونه مي باشد. حداکثر انحراف از گونيا بودن لبه ضخامت 3± ميلي متر مي باشد.

4 - مشخصات ظاهري

1- 4 . بلوکها بايد داراي ظاهر سالم و يکپارچه باشند . سطح بلوک بايد نسبتاً صاف باشد و بين دانه هاي پلي استايرن فاصله مشخص ظاهري وجود نداشته باشد.

2- 4 . لازم است تا نام توليد کننده، کندسوز بودن محصول، حداقل چگالي و اندازه هاي طول، عرض و ضخامت بلوک بر روي تمام بلوک هاي توليدي کارخانه حک يا چاپ يا برچسب شود. در صورت استفاده از چاپ يا برچسب، ا ين کار بايد به نحو تثبيت شده صورت گيرد، به گونه اي که امکان پاک شدن يا برآمدن ساده در حين نقل و انتقال يا سوءاستفاده توسط افراد وجود نداشته باشد

برچسب ها : خط توليد بلوک PS ، خط توليد بلوک پلاستوفوم ، خط توليد ورق يونوليت ، خط توليد بلوک يونوليت ،  بلوک هاي سقفي پلي استايرن منبسط شده،خط توليد پلي استايرن انبساطي،خط توليد ورق فوم PS، خط توليد بلوک سقفي فوم PS ، بلوک هاي سقفي پلي استايرن منبسط شده|خط توليد پلي استايرن انبساطي|خط توليد ورق فوم PS

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،