طرح توجيهي |طرح تجاري|طرح صنعتي |طرح اقتصادي |طرح توجيهي صنعتي | طرح توجيهي اقتصادي|طرح توجيهي تجاري |طرح توجيهي بازرگاني

با ادبيات طرح توجيهی تجاري آشنا شويم

طرح توجيهی تجاری در منابع مختلف تعريف شده است امروز بر آن شديم تا با ادبيات اين طرح و زواياي مختلف آن آشنا شويم . برنامه ريزي به عنوان بخشي از عمليات تجاري، فرايندي است كه در يك فعاليت اقتصادي غيرقابل صرفنظر بوده و هرگز پايان نمي پذيرد.

برنامه ريزي و تهيه طرح توجيهی تجاري در مراحل اوليه هر فعاليت كارآفرينانه نوپا و هنگامي كه كارآفرين قصد دارد طرح يك فعاليت اقتصادي مقدماتي را آماده نمايد بسيار مهم است. لزوم اينكه كارآفرين درك و احساس مشخص و قابل استنادي از بازار، محصول توليدي يا خدمات ارائه شده، تيم مديريت و نيازهاي مالي فعاليت كارآفرينانه داشته باشد ضرورت تهيه يك برنامه جامع كه تمام قسمت هاي فرايند كسب وكار مورد نظر را در بر داشته باشد، مشخص مي كند . بطور كلي هدف از تهيه طرح توجيهی تجاری فراهم كردن راهنما و ساختاري براي كارآفرينان و مديران است تا در محيط بسيار متغيري كه با آن روبرو هستند قادر به فعاليت موثر گردند.

 طرح تجاري چيست ؟

طرح توجيهي تجاري سند مكتوبي است كه كارآفرين با توصيف تمام عناصر دروني و بيروني مربوطه،كه در شروع يك فعاليت كارآفرينانه موجود است، آن را آماده مي كند. طرح توجيهي تجاري معمولا مجموعه اي از برنامه هاي كاربردي مثل برنامه هاي بازاريابي، مالي، توليدي و منابع انساني است. طرح توجيهي تجاري همچنين بر تمام تصميم گيريهاي طولاني يا كوتاه مدت در طي سه يا چند سال اوليه راه اندازي نظارت دارد. بنابراين طرح توجيهي تجاري مانند برنامه ريزي يا نقشه راه به سوالاتي از قبيل: هم اكنون من در كجا قراردارم؟به كجا مي روم؟ و چطور به آنجا بروم؟ جواب مي دهد.

سرمايه گذاران بالقوه، تهيه كنندگان و حتي خريداران و مشتريان طرح تجاري را درخواست مي كنند .

در واقع طرح تجاري خلاصه مكتوبي است از آنچه كه كسب وكار در پي انجام آن است و اينكه چگونه منابع خود را براي رسيدن به اهداف مورد نظر متشكل خواهد نمود. در واقع طرح تجاري به مثابه يك نقشه راه در اداره كسب وكار و بررسي ميزان نزديكي و تحقق اهداف عمل مي كند. طرح تجاري ميزان تامين مالي يا سرمايه گذاري بيروني مورد نياز را مشخص مي كند .

نخستين تاثيري که طرح توجيهي تجاري در خوانندگان برجاي مي گذارد بسيار مهم است. يك طرح تجاري كه خوب تنظيم شده باشد براي ارزيابي درخواست تامين مالي و نيز ارزيابي مديريت كسب وكار مورد درخواست قرض دهندگان و سرمايه گذاران است.

زماني كه برنامه ها روي كاغذ مي آيند امكان ديدن مسائل و مشكلات پيش روي كار ايجاد شده و مي توان اين معضلات را قبل از بروز حل نمود و نيز ضعف هاي كار را برطرف و اصلاح نمود. طرح توجيهي تجاري واقعگرائي را در كسب وكار تقويت مي كند و به شناخت مشتريان، بازار، استراتژي هاي قيمت گذاري و شرايط رقابتي كه تحت آن كسب وكار براي موفقيت فعاليت مي كند منجر مي گردد. اين فرايند در عين اين كه به شناخت كمبود ها در كسب وكار منجر مي شود باعث كشف مزيتهاي رقابتي كسب وكار و فرصتهاي نو نيز مي گردد.

چه كسي مي بايست طرح تجاري را تهيه كند ؟

طرح تجاري مي بايست توسط كارآفرين آماده و مهيا شود . با اين وجود مراجعه به منابع ديگر نظير وكلا، حسابداران، مشاورين تجاري و مهندسين در آماده سازي طرح تجاري مفيد بنظر مي رسد. معمولا كارآفرين از منابعي كه قابليت دسترسي به آنها ، تخصص و دستمزدهايشان مورد بررسي قرار گرفته در تهيه طرح توجيهي تجاري استفاده مي كند. جهت تعيين اينكه به مشورت چه منابعي براي تهيه طرح تجاري نياز است كارآفرين مي تواند يك ارزيابي عيني از مهارتهاي خود بكند  تا متوجه شود در چه زمينه هايي و به چه ميزان كمبود دارد و سپس تصميم گيري بكند كه با استفاده از كدام منابع آن كمبود ها رابرطرف كند .

حدود و ارزش طرح تجاري بسته به اينكه چه كسي خواننده طرح تجاري است تعيين مي شود .

طرح توجيهي تجاري ممكن است توسط كارمندان، سرمايه گذاران، بانكداران، تهيه كنندگان، خريداران و مهندسان مشاورخوانده شود.كسي كه قرار است طرح را بخواند اغلب مي تواند بر حدود و مفهوم واقعي آن اثر بگذارد. از آنجاييكه هر كدام از اين گروه ها طرح را براي مقاصد متفاوتي مي خواندكارآفرين بايد مهياي پاسخگويي به تمام مسائل و مشكلات ايشان باشد. با اين وجود سه جنبه كلي وجود دارد كه بايد در زمان آماده سازي طرح مورد ملاحظه قرار گيرد.

(1) ابتدا كارآفرين كه بخوبي خلاقيت و نوآوري را در بطن يك فعاليت كارآفرينانه نوپا مي شناسد و مي فهمد مي بايست بتواند به وضوح در مورد اينكه فعاليت كارآفرينانه نوپا درمورد چه چيزي است صحبت كند.

(2) چشم انداز كسب وكار از جنبه بازار و فروش در طرح تجاري بايد لحاظ شده باشد. اغلب كارآفرين تنها متوجه محصول يا خدمت است و به اينكه آيا براي محصول يا خدمت مورد ارائه مشتري وجود دارد يا خير توجه ندارد لذا كارآفرين بايد بكوشد تا طرح تجاري را از ديدگاه خريداران بررسي كند.

(3) سومين جنبه توجه به سرمايه گذار است. براي سرمايه گذار پيش بيني هاي صحيح مالي اهميت دارد و كارآفرين بايد اين اطلاعات را در طرح تجاري خود براي سرمايه گذار منعكس كند و درصورتيكه مهارت آماده كردن اين اطلاعات را ندارد همانطور كه ذكر شد بايد از منابع بيروني استفاده كند.

كارآفرين بايد قادر باشد جوانب مختلف فعاليتهاي اقتصادي كارآفرينانه را به تفصيل تشريح نمايد. عمق و جزئيات طرح تجاري به اندازه هدف فعاليت بستگي دارد. تفاوتها در محدوده طرح تجاري به نوع فعاليت از لحاظ توليدي يا خدماتي بودن و نيز نوع محصول كه مصرفي يا صنعتي است، اندازه كسب وكار و بازار، رقابت و رشد بالقوه بستگي دارد.

طرح تجاري براي كارآفرين ، سرمايه گذاران بالقوه يا حتي كارمندان جديد جهت آشنايي و تطابق با فعاليتها و اهداف و منظورهاي فعاليت كارآفرينانه، مورد نياز است. به برخي از جنبه هاي مفيد طرح تجاري در زير اشاره شده است:

    به تعيين و تشخيص قابليت بقاي فعاليت كارآفرينانه در يك بازار معين كمك مي كند.

    به كارآفرين جهت سازماندهي فعاليتهاي طرح خود راهنمايي هايي ارائه مي كند.

    در جذب سرمايه به عنوان ابزاري غيرقابل صرفنظر مطرح مي باشد.

 

سرمايه گذاران بالقوه در مورد مندرجات طرح تجاري سخت گير و دقيق هستند لذا ارزيابي مسائلي مانند گردش نقدينگي و نيازهاي مالي مي بايد بدرستي پيش بيني و بيان شود. در اين فرايندكارآفرين مسائلي را كه مانع موفقيت او خواهد شد را پيش بيني كرده و راهكارهاي لازم براي در امان ماندن از اين موانع را در آينده مورد توجه قرار مي دهد.

اين فرايند همچنين يک خود ارزيابي توسط کار افرين ايجاد ميکند. معمولا کار آفرين تصور ميکند که موفقيت فعاليت کارآفرينانه نوپا تضمين شده است لذا فرايند طرح ريزي کارآفرين را مجبور ميکند بيطرفي و واقعگرايي را در ايده هايش رعايت کرده و به سوالاتي از اين قبيل واکنش نشان دهد که: آيا ايده و نظر بدرستي درک شده است ؟ آيا اين ايده عملي خواهد بود؟ چه کسي مشتري محصول است؟ آيا نيازهاي خريدار را برآورده ميکند؟ رقبا چه کساني هستند؟

 اين خود ارزيابي همانند نقش بازي کردن نياز به اين دارد تا کار آفرين به سناريوهاي متفاوت فکر کند وموانعي را که ممکن است مانع موفقيت کار شوند بررسي کنند.اين فرايند به کارآفرين اجازه ميدهد که راههايي را طرح کند تا از چنين موانعي اجتناب کند .حتي ممکن است که پس از مهيا شدن طرح تجاري کارآفرين متوجه موانعي شود که قابل اجتناب و غلبه نيستند.لذا در حاليکه فعاليت کارآفرينانه هنوز در حد ايده و طرح بر روي صفحه کاغذ است ممکن است فسخ شده و به پايان برسد. اگرچه اين نتيجه براي کارآفرين درد ناک است اما در مقابل، از شكست پيش از سرمايه گذاري و صرف هزينه و زمان بيشتر اجتناب شده است.

قرض دهندگان و سرمايه گذاران بالقوه هركدام طرح تجاري را از جنبه خاص خود ارزيابي مي كنند. لذا طرح تجاري بايد گستره نيازهاي همه خوانندگان و يا ارزيابي كنندگان را در بر داشته باشد. همانطور كه گفته شد اين نيازها ممكن است بطور قابل ملاحظه اي به علت وسعت حيطه خوانندگان تغيير كرده و متنوع باشند، درصورتيكه اين نيازها بطور متناسبي در طرح پاسخ داده نشده باشند ممكن است به رد طرح كارآفرين منتج شود. اگركارآفرين طرح تجاري را تنها از منظر شخص خود آماده كند و توجهي به هيات ارزيابي و انتخاب كه در نهايت طرح را مورد امكان سنجي قرار خواهند داد نداشته باشد نتيجه لازم از طرح تجاري حاصل نمي گردد بنابراين با آگاهي كارآفرين از اينكه خوانندگان طرح تجاري چه كساني هستند تغييرات و موارد خاصي بايد لحاظ گردد. مثلا ممكن است هيات ارزيابي، عرضه كنندگان كالايي باشند كه بخواهند طرح تجاري را قبل از امضاي قرارداد جهت ساخت كالا، تهيه قطعاتي براي توليد نهايي كالا و يا تامين مواد اوليه براي توليد كالا در مقياس كلان را مورد بررسي قرار دهند و يا حتي مشتريان نيز ممكن است بخواهند قبل از خريد يك محصول كه تعهد بلند مدت خاصي را مي طلبد طرح تجاري را بازديد كند، در هرصورت طرح تجاري بايد نيازهاي هيات ارزيابي را لحاظ كرده باشد. يك گروه ديگر كه ممكن است طرح را بررسي كنند تامين كنندگان اصلي سرمايه هستند. اين وام دهندگان يا سرمايه گذاران با توجه به نيازها و احتياجاتشان احتمالا بسيار متفاوت از يكديگر خواهند بود. قرض دهندگان در ابتدا علاقه مند به درك توانايي فعاليت كارآفرينانه براي برگرداندن بدهي توام با سود در طول يك دوره مشخص زماني هستند. بانكها نيز به داده هايي همراه  با تحليل هاي بيطرفانه از فرصتهاي كاري و تمام ريسكهاي بالقوه كه در يك فعاليت كارآفرينانه نوپا وجود دارد علاقه مند هستند.

بطوركلي وام دهندگان روي چهار عنوان اعتبار شخصيت، گردش نقدينگي، ميزان وثيقه و سهم سرمايه گذاران تاكيد دارند.

اساسا وام دهنده ها مي خواهند كه طرح تجاري عنوان كننده مسائل زير باشد:

سوابق اعتباري كارآفرين، توانايي كارآفرين براي بازپرداخت اصل وام و سود، وثيقه و مقدار قابل قبولي كه خود كارآفرين در كار سرمايه گذاري كرده باشد. 

سرمايه گذاران در فعاليتهاي کارآفرينانه نيازهاي متفاوتي دارند چرا که مقدار بسيار زيادي از سرمايه را تامين مي کنند و توقع دارند که در طول پنج تا هفت سال پول خود را وصول کنند. سرمايه گذاران اغلب بيش از وام دهندگان روي شخصيت کارآفرين تاکيد دارند و معمولا مدت زيادي را براي ارزيابي سابقه کارآفرين صرف مي کنند.اين مطلب نه تنها از نقطه نظر مالي داراي اهميت است بلکه به اين خاطر است که سرمايه گذار فعاليت کارآفرينانه، نقش مهمي را در مديريت واقعي فعاليت اقتصادي ايفا مي کند بنابراين اينگونه سرمايه گذاران مي خواهند مطمئن شوند که با کارآفرينان قادر به همکاري در اين زمينه نيز هستند. علاوه براين سرمايه گذاران سرعت زياد برگشت پول را مي خواهند و لذا روي کسب وکار و فعاليتهاي مالي اين دوره پنج الي هفت ساله متمرکز مي شوند.

لذا در آماده سازي طرح توجيهي تجاري ملاحظه نيازهاي خوانندگان مختلف براي کارآفرين داراي اهميت بوده و نبايد تنها به فراهم آوردن جنبه هاي فکري مورد نظر خود اکتفا کند اين نکته طرح را از تبديل شدن به يک سند داخلي که تنها روي مزاياي تکنيکي يک محصول يا مزاياي تجاري يک نوع خدمات تکيه دارد، حفظ مي کند.

در ادامه به شرح چگونگي تهيه يک طرح توجيهي تجاري پرداخته خواهد شد و در اين زمينه مدل جامعي ارائه خواهد گرديد که کليه مراحل لازم در تهيه و تنظيم يک طرح تجاري را گام به گام با شرح و توضيحات ضروري معرفي مي نمايد. مدلهاي فراواني جهت تهيه يک طرح تجاري ارائه شده است که هرکدام بگونه اي خواننده را در تهيه طرح تجاري مورد نظر براي محصول يا خدمت خود راهنمايي مي کند. برخي از اين مدلها طرح تجاري را به مراحلي تقسيم بندي نموده و به شرح محتويات و مواردي که در هر يک از اين مراحل بايد ذکر شود مي پردازند. دسته ديگر سوالاتي را پيش روي خواننده قرار مي دهند که خواننده در واقع با پاسخگويي به اين سوالات موارد لازم الذکر در يک طرح تجاري را فراهم مي سازد. مدلي که در اينجا تشريح خواهد شد گام به گام به خواننده راهنمايي هاي ضروري براي تهيه طرح تجاري را ارائه مي کند. بسته به اينکه طرح تجاري در حوزه چه صنعت يا خدماتي تهيه مي شود امکان تغييراتي در مدل معرفي شده وجود خواهد داشت و برحسب اقتضاي مورد خاصي که طرح تجاري در مورد آن تهيه مي شود ممکن است به برخي از قسمتها با شرح و تفصيل بيشتر و به برخي مختصرا پرداخته شود و يا حذف و اضافاتي صورت پذيرد.

همچنين در انتها نمونه اي از چند فرمت طرح تجاري يا اصطلاحا طرح توجيهي ضميمه گشته است که توسط برخي موسسات مالي و بانکها در ايران جهت سرمايه گذاري و اعطاي وام و تسهيلات در اختيار کارآفرينان قرار مي گيرد تا کارآفرينان آن دسته از اطلاعاتي که جهت ارزيابي طرح از لحاظ فني، اقتصادي و ساير جنبه هاي موثر در امر ارزيابي کلي طرح توسط آن موسسه مالي يا بانک خاص ضروري هستند را وارد نموده و بر اساس آن ارزيابي طرح صورت پذيرد.

 

برچسب ها :طرح توجيهي ، طرح تجاري ، طرح صنعتي ، طرح اقتصادي ، طرح توجيهي صنعتي ، طرح توجيهي اقتصادي ، طرح توجيهي تجاري ، طرح توجيهي بازرگاني

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،