بازاريابي|بنگاه اقتصادي|کسب و کار رقابتي|استراتژي بازاريابي|تاکتيک هاي بازاريابي|ابزارهاي بازاريابي|ارزشهاي مشتري|مديريت بازار|قدرت خريد مشتري|بازارهاي رقابتي|راهکارهاي استراتژيک
بازاريابي چيست؟
بازاريابي يعني همگراسازي همه فعاليتهاي شركت در مسير فروش بيشتر.
در واقع مهم نيست كه بازاريابي را چه تعريف كنيم. مهم اين است كه بدانيم نميشود در دنياي مدرن امروز بدون بازاريابي به فعاليت اقتصادي ادامه داد
و باز مهمتر اينكه: بازاريابي همان تبليغات نيست! بازاريابي ارايه محصول يا خدمت مناسب در بازار مناسب با قيمت مناسب است. ضمن اينكه اقدامات تبليغاتي كوتاه مدت را نبايد با بازاريابي اشتباه گرفت، در بازاريابي بايد از مفاهيم ، تعاريف روشن داشت و به زمين و زمان بهصورت
بلندمدت نگريست.
آنچه در اين مقاله ميخوانيد محصول مطالعه يك كتابچه در زمينه بازاريابي است كه رئوس مهم آن را برايتان آوردهام. اين كتابچه از انتشارات اكسپرسيس
وربيس است.
بازاريابي به همه كسب و كارها مربوط ميشود. اما هنوز به درستي شناخته شده نيست و اغلب با تبليغات و فروش اشتباه ميشود.
بازاريابي چيست؟
بازاريابي بحثي درباره مشتريان و بازار است. يك شركت براي آنكه موفق باشد بايد اهداف خود را بر روي آرزوهاي مشتري
و الزامات بازار تنظيم كند. بنابراين بازاريابي از اين منظر يك ابزار مديريت است. بازاريابي آميزهاي از محصولات نوآورانه، ارزيابي آرا، حضور بروشوري، حضور اينترنتي، داشتن مجلات مخصوص مشتريان،
داشتن برنامههاي خبري و قيمتهاي منطقي است.
براي معرفي مناسب يك شركت لازم است اهداف، محصولات، نگرشها و كنشهاي همه بخشهاي شركت در هماهنگي با يكديگر باشند.
تازه وقتي همه اينها فراهم بود، مدام بايد در صحنه حضور داشت. در ضمن يادتان باشد انتشار كافي نيست. شرايط مدام در حال تغيير است و
نميتوان صرفا به اشتهار شركت تكيه كرد. آنچه بسيار مهم است درك اين نكته است: مفاهيم جامع
اما اين مفاهيم جامع چيست؟ شركتها به مفاهيم و استراتژيهايي نياز دارند كه نقاط تمايز آنها با ديگران را نشان دهد.
وقتي شركتي حضور خود را در بازار برپايه يك مفهوم ارتباطي همگرا بنا كند خودش را در رقابتها بيمه كرده است و مفه
وم ارتباطي همگرا هم چيزي نيست جز داشتن يك استراتژي كه تمام اهداف، محصولات، نگرشها و كنشهاي شركت را همسو ساخته و
در جهت آرزوهاي مشتري بهكار گيرد.
تعيين اهداف
اهداف شركت را ميتوان از طريق سه پرسش استخراج كرد.
چقدر ميخواهيد بهدست آوريد؟
چقدر بايد بهدست آوريد؟
چقدر ميتوان بهدست آورد؟
پرسش اول (چقدر ميخواهيد بهدست آوريد؟) در واقع پرسشي است كه ملاحظات استراتژيك و برنامهريزي شركت را هدف ميگيرد و
در اصل همان تعهدات كاركنان و مديريت شركت است كه چقدر ميخواهند.
اما پرسش دوم (چقدر بايد بهدست آوريد) تعيين ميزان فروش و سود حاشيه مورد نظر است و قيمتگذاري را هم در برميگيرد.
و اما پرسش سوم (چقدر ميتوان بهدست آورد!) به مواردي مثل پتانسيل شركت و نيازهاي بازار مربوط ميشود.
روشن بودن و قابل اندازهگيري بودن اهداف
اهداف شركت تا روشن و قابل اندازهگيري نباشند و نيز واقعگرايانه و قابل دستيابي نباشند، دست نيافتني خواهند ماند. پس در هنگام تعيين اهداف بايد مسووليتها را هم مشخص ساخت، يعني مشخص ساخت كه چه كسي چه وقت چه كاري بايد انجام دهد. در عين حال براي پرهيز از كشمكش و تضاد بايد كاري كرد كه اهداف دچار تناقض نباشند. اهداف بايد داراي اعتبار و قابليت اندازهگيري باشند.
اهداف عمومي بازاريابي
اهداف عمومي بازاريابي عبارتند از:
- بهبود موقعيت شركت در بازار
- افزايش رضايت مشتري
- تقويت چهره شركت
- ارتقاي سابقه شركت
نقش پايهاي اطلاعات
ثبت پيوسته واكنشهاي مشتريان (پس فرمتها) و بررسي پيوسته آنها و نيز آنچه مشتريان در ارتباط با بخش فروش شركت مطرح كردهاند
يك كار كاملا ضروري است. اين اطلاعات بايد توسط نرمافزارهاي مناسب، ثبت و بههنگام شود.
شرايط فعلي و شرايط هدف
شرايط فعلي (The status quo) و شرايط هدف (Target situation) دو مفهوم مهم هستند.
شرايط فعلي شامل اين موارد ميشود:
- شركت در چه بازاري فعال است؟
- موضع كنوني بازار چيست؟
- چشمانداز سياسي، اكولوژيك و اجتماعي بازار از چه قرار است؟
- چه خدماتي ارايه ميشود؟
- رقباي اصلي چه كساني هستند؟
- اين رقبا از چه استراتژيهايي استفاده ميكنند؟
شرايط هدف
فلسفه هر شركت بازتاباننده شرايط هدف است.
- هدف شركت
- مزيتهايي كه به مشتريان ميدهد
- مسووليت سياسي و اجتماعي شركت
- ارزشهاي مشترك
- فرهنگ شركت
آميزه موفق بازاريابي
اما وقتي از نيازهاي بازار خبر داشته باشيم و شرايط رقبا را هم بدانيم و به عبارت ديگر هم از وضع موجود و هم از شرايط هدف مطلع باشيم
بايد به ابزارهاي رسيدن به اهداف فكر كنيم. معمولا در جعبه ابزار شكلدهي به اقدامات بازاريابي چهار عرصه متمايز به چشم ميخورد: سياست محصولات و خدمات: شركت كدام محصولات را ميخواهد به طرز سودآوري بفروشد و چه خدماتي ميتواند آن را تامين كند؟
سياست توزيع: اجراي سفارشهاي مشتريان و گرفتن سفارشهاي هر چه بيشتر
سياست ارتباطي: بازار از محصولات و خدمات شركت چه درسي ميگيرد؟ چه چيزهايي ميتواند به افزايش فروش منجر شود؟
قيمتها و قراردادها: چه نوع قيمتهايي ميتواند به افزايش سفارشات منجر شود. چطور ميشود مشتريان را به پرداخت بيشتر براي كيفيت بهتر ترغيب كرد؟
ايجاد تمايز
ايجاد تمايز مقوله بسيار مهمي است. مشاوره در اين زمينه ميتواند بسيار مهم باشد و بر كار تاثير بگذارد و به ايجاد تمايزهاي مورد نظر كمك كند.
عمق بخشيدن به حضور رسانهاي، سرويسدهي انعطافپذير و كيفيت بالا همه ميتوانند در اين ايجاد تمايز نقش ايفا كنند.
جنگ قيمتها در بازار هم مقولهاي است كه ميتوان با دادن سرويسهاي بهتر با آن مقابله كرد.
مشتري با پاي خودش نميآيد
مشتري خودش با پاي خودش وارد محل كارش نميشود. شما بايد دنبال او بگرديد. برخي از راهكارها:
در اينترنت جستوجو كنيد
يكي از راههاي رسيدن به مشتريان دستيابي به اطلاعات تماس آنها از طريق اينترنت است كه ميتواند به تدريج به ايجاد يك پايگاه دادهها
از ايميلها و اطلاعات تماس ديگران منجر شود. البته به ياد داشته باشيد ارسال ايميل ناخواسته هم تبعاتي دارد.
حضور نمايشگاهي
در نمايشگاهها حضور پيدا كنيد و بروشورهاي مربوط به خدمات و محصولات خودتان را ارايه كنيد. حضور در هر نمايشگاهي كه
به نحوي از انحا بهكار شما مربوط باشد، موثر است.
استفاده از تبليغات
تبليغات هم يكي ديگر از راههاي رسيدن به مشتريان است. هر چند كه تاثيرات آن هم تعريف شده است و تا حدودي محدود هم هست تبليغات ممكن است
جلب توجه كند، اما الزاما به افزايش فروش منجر نميشود. ارايه آگهي در نشريات تجاري و تخصصي ميتواند موثرتر باشد.
خريد آدرسها
در دنياي امروز عدهاي هستند كه آدرس ميفروشند و عدهاي هم خريدار اين آدرسها هستند. اين آدرسها مثلا در آلمان از طريق اتاق بازرگاني
اين كشور فروخته ميشود و اطلاعاتي چون منطقه، تعداد پرسنل، ارقام فروش و ...را در خود دارد.
فروش از طريق همه كانالها
ديگر مثل سابق نميتوان به روابط فردي با مشتريان اكتفا كرد. بايد از همه كانالها اقدام كرد تا به دامنه مشتريان افزود.
مديريت وقت
هميشه مراقب مديريت وقت باشيد. نبايد با صرف وقت فراوان يك كار را به پيش برد. بايد هزينههاي وقتهاي اضافه را در نظر داشت.
مشتريان دايمي
مراقب مشتريان دايمي باشيد. شركتها ميتوانند از طريق مشتريان دايمي خود درآمد فراوان و در عين حال درآمدي هميشگي داشته باشند.
مشتريان جديد
در مورد مشتريان جديد هميشه مراقب باشيد كه شما بايد صورتحسابهاي منطقيتري نسبت به رقبايتان ارايه دهيد. در چنين موارد در نظر داشته باشيد
كه سود درازمدت داشتن ميتواند بهتر از سودهاي كوتاه مدت و گذرا باشد.
نرمافزارها
از نرمافزارها براي محاسبات و مديريت امورتان استفاده كنيد. اين كار از دقت و سرعت بيشتري برخوردار است.
چه كساني، چطور و چرا؟
اين سه پرسش، پرسشهايي مهم هستند. اما در چه زمينههايي؟
محصولگرا بودن: از مشاوران فني براي ارتقاي كيفي محصولات استفاده كنيد.
مشتريگرا بودن: مشتريان را طبقهبندي كنيد تا تيم فروش در برقراري ارتباط به مشتريان دچار كشمكش و تداخل وظيفه نشود.
قلمرو گرا بودن: اين موضوع بيشتر به شركتهاي بزرگ مربوط ميشود كه بايد خط ارتباط با مشتريان خودشان را در منطقههايي كه در آنها فعال هستند،
حفظ كنند.
وظيفهگرا بودن: پرسنل بايد وظايف خود را به خوبي بدانند و هر كدام به موقع خود، نقش خود را به درستي ايفا كنند.
بازاريابي ارتباطات
در بحثهاي مربوط به بازاريابي مقوله ارتباطات هم جايگاه بسيار مهمي دارد. به ديگر سخن، اين ارتباطات است كه تصوير عمومي يك شركت را ميسازد.
بازاريابي و ارتباطات در واقع دو مولفه هستند كه از يكديگر جداييناپذيرند. يك استراتژي موفق بازاريابي، يك تيم قوي روابط عمومي و يك بخش فروش ورزيده ميتوانند بسيار براي ارتقاي جايگاه يك شركت موثر باشند.
اما بايد بدانيد كه ارتباطات، تبليغات نيست. ولي بسياري از افراد اين دو را با يكديگر اشتباه ميگيرند. تبليغات يكي از مولفههاي ارتباطات است كه
البته مهم هم هست.
ارتباطات به همه فعاليتهايي اطلاق ميشود كه يك شركت را معرفي ميكند كه ميتواند فرضا با تماس گرفتن يك فرد از واحد فروش با
يك مشتري آغاز شود يا اينكه شركت، نامهاي را براي يك مشتري ارسال كند، يا تابلويي باشد كه بر ساختمان شركت نصب شده است.
نامه، وبسايت، تلفن، بروشور، خبرنامه، محصولاتي كه خودتان براي معرفي شركتتان چاپ كردهايد همه ميتوانند در اين چارچوب نقش داشته باشند.
به هر حال فعاليتهاي ارتباطي شما بايد به ايجاد تصويري شفاف و دقيق از شركت شما منجر شود. ايجاد تصوير پيوسته از شركت در واقع
در دنياي بازاريابي به <طراحي شركت> Corporate design معروف شده و به اختصار به آن CD ميگويند. براي داشتن چنين هويتي بايد دو مقوله مهم ارتباطي را در نظر داشت:
تعريف اهداف ارتباطي
براي تعيين و تعريف اهداف ارتباطي، اين مهم است كه بدانيد چه تصويري مواهيد از شركت بهدست دهيد و اينكه شركت ميخواهد
در كجاي بازار قرار بگيرد. مثلا ارايه يك چهره سنتي يا خانوادگي از يك شركت بسيار بايد با آداب ارايه چهرهاي مدرن و نوآورانه از يك شركت متفاوت باشد.
تعريف تصوير
براي تعريف تصوير شركت حتما با مشاوران خبره يا گرافيستها و آژانسهاي تبليغاتي مشورت كنيد. بخشهايي از اين پروژه
عبارتند از: لوگوي شركت، رنگ شركت، مواردي مثل كارت ويزيت، سربرگ و فرمهاي صورتحساب و ساير رهنمودهاي تبليغاتي (در قالب بروشور، آگهي، غرفه و ...)
خط تولید ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،
خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل
,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,
,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE
خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،