نوآوري شرکتهاي توليدي| تکنولوژيکي|بازاريابي| استراتژيک خاص|قدرت نوآوري|نوآوري محصولات| نوآوريهاي استراتژيک

استراتژيهاي نوآوري در کشورهاي در حال توسعه

نوآوريهاي تکنولوژيک در صدر فهرست قرار دارند ولي به تنهايي از کارايي لازم برخوردار نيستند. نوآوريهاي سازماني که ماهيت غيرتکنولوژيکي دارند، نوآوري در تکنيکهاي بازاريابي و هم چنين نوآوري در فرايندها و ساير نوآوريها بايد در کنار نوآوري تکنولوژيکي قرار گيرند تا به گونه موثري برونداد يا خروجي مناسب را ايجاد کنند.

? مشکلات و محرک هاي کشورهاي در حال توسعه

مشکلات کشورهاي جهان سوم براي توسعه نوآوري از سه مؤلفه نشات ميگيرد:

الف) مبادله نابرابر يا داد و ستد نامناسب يا به عبارتي منفي بودن تراز مبادلات.

ب) شرايط حاکميتي و مدلهاي اداره کشورهاي در حال توسعه که بعضيهاشان کارآمدي لازم را ندارند.

ج) آموزش غيرکافي و غيرموثر در کشورهاي در حال توسعه.

براي برونرفت از اين مشکلات، کاربرد يک راه حل براي همه نتيجه بخش نخواهد بود، بلکه براساس سطوح توسعه و فرهنگ سياستهاي مربوط به پيشبرد نوآوري متفاوت است.

محرکههاي جهاني تحول در اين کشورها تحت تاثير دو عامل مهم به عنوان محرکهاي اصلي در حال شکل گرفتن است:

الف) شدت گرفتن روند جهاني شدن و تاثير آن در ساير قلمروها، اهميت تجارت را در اقتصاد جهاني فزوني بخشيده است.

ب) تحول خارق العاده ارتباطات راه دور به گونه قابل ملاحظهاي فاصله کشورها و اختلاف زماني آنها را کاهش داده، دورترين قلمروها را به فعالترين نواحي جهان متصل کرده است.

? فضاي نوآوري در کشورهاي در حال توسعه

مطالعات انجام شده ضعفهاي مربوط به فضاي نوآوري در کشورهاي در حال توسعه را بررسي و سه عامل ذيل را عنوان کرده:

?) پايين بودن سطح آموزش: اگر در دوره ماقبل صنعتي کشورها به ريشهکن کردن بيسوادي اهتمام داشته در عصر صنعتي شدن کشورها نياز به داشتن افراد متخصص و نيمه ماهر دارند، در عصر فراصنعتي جوامع نياز دارند تا سهم قابل ملاحظهاي از جمعيت کشور از آموزش عالي برخوردار باشند.

?) فضاي کسب و کار : فضاي کسب و کار با توسعه نوآوري نسبت مستقيم دارد و هر ميزان فضاي کسب و کار رقابتي و سيستمهاي دستوپاگير بوروکراتيک کمتر باشند و قوانين از کارآفرينان حمايت کنند شرايط مناسبتري براي نوآوري مهيا ميشود.

?) زيرساختهاي اطلاعاتي : زيرساختهاي مناسب ارتباطي و اطلاعاتي از ابزارهاي اوليه نوآوري است.

? سيستم ها و فرايندهاي نوآوري

سيستم نوآوري مشتمل بر مجموعهاي از سازمانها (شرکتها و موسسات، بنگاهها، دانشگاهها، آزمايشگاههاي عمومي و تخصصي و ...) است که ارتباطات آنها با يکديگر فرايند نوآوري را به وجود ميآورد و يا توسعه ميدهد.

در اغلب کشورهاي در حال توسعه تعداد زيادي شرکتهاي کوچک همراه با تعدادي از شرکتهاي خارجي جدا از ساير بخشهاي اقتصادي فعاليت دارند. از سوي ديگر بخش دانش بطور کلي در مراکز دانشگاهي پژوهشي در برج عاج و به صورت ايزوله و در فضاي بسته فعاليت ميکند و دانشگاهها و بازار کار ارتباط ضعيفي با يکديگر دارند. معمولاً در اين کشورها بخش عمومي ساز و کارهايي براي توسعه صادرات و افزايش سرمايه گذاري خارجي ايجاد کردهاند که به دليل عدم انعطافپذيري و فقدان محرکهاي کافي براي کارآفريني اثربخشي چنداني ندارند.

سطح تحقيق و توسعه در بخش کسب و کار در حد پاييني است و بيشتر تحقيق و توسعه توسط دولتها و در بخشهاي دانشگاهي و بدون ارتباط با اقتصاد کشورها، انجام ميشود.

? معيارهاي ارزيابي سيستم هاي نوآوري و متغيرهاي مربوطه در يک کشور

بانک جهاني به منظور ارزيابي سيستمهاي نوآوري، معيارها و شاخص هايي را پيشنهاد کرده است که ميتوان به موارد زير اشاره کرد:

?) تعداد حق امتيازهاي واگذار شده؛

?) ميزان همکاري دانشگاههاي يک کشور با بنگاه اقتصادي؛

?) تعداد مقالاتي که افراد يک کشور در نشريات علمي و فني منتشر مي کنند؛

?) ميزان پرداختهاي يک کشور بابت حق ليسانسهاي پرداختي به خارج؛

?) سهم تحقيق و توسعه به توليد ناخالص ملي يک کشور؛

?) سهم سرمايهگذاري مستقيم خارجي در توليد ناخالص داخلي؛

?) ميزان درآمد يک کشور از محل حق ليسانسهاي دريافتي؛

?) سهم صادرات صنايع پيشرفته به کل صادرات نفتي؛

?) تعداد پژوهشگران يک کشور (به ازاي هر يک ميليون نفر جمعيت)؛

??) سهم کالاهاي صنعتي به توليد ناخالص ملي؛

??) تعداد کارآفرينان به کل مديران کشور؛

12) سهم بخش خصوصي در هزينههاي تحقيق و توسعه کل کشور.

راهکارهاي توسعه نوآوري در کشورهاي در حال توسعه

الف) تدوين استراتژي نوآوري در سطح ملي: اتخاذ خط مشيهاي مربوط به نوآوري و تعيين دامنه توقعها و انتظارهاي متناسب با سطح توسعه و پيشرفتهاي آموزش و تبديل نوآوريها به قابليتهاي نهادي را شامل ميشود.

حمايتها يا کمکها به سمت مناطقي هدايت شود که از لحاظ پتانسيلهاي تحقيق و توسعه و نوآوري آينده درخشانتري دارند.

ب) ايجاد زيرساختارهاي تحقيقاتي و تکنولوژيکي مرتبط با صنعت و اقتصاد

توسعه بينش نوآوري و تقويت انگيزه افراد براي انجام نوآوري با استفاده از آموزش و پرورش آنها و تامين اعتبار براي ايجاد مراکز تحقيقاتي پيداري يا کاربردي و ايجاد ارتباط ارگانيک بين مراکز تحقيقاتي و بنگاههاي اقتصادي و صنعتي از اقدامات زيربنايي توسعه نوآوري است که با کمک دولتها انجام ميپذيرد.

در هند در دهه ???? با وجود اينکه انبوه کثيري از دانشمندان در مراکز تحقيقاتي اشتغال داشتند ارزش تجاري پروژههاي آنها ناچيز بود ولي از سال ???? با اصلاح نظام پژوهشي هند و ارتباط تحقيق و صنعت و حمايتهاي مالي از نوآوران و اعطاي وامهاي بدون بهره و قراردادهاي منعقده بين بخش صنعت و مراکز تحقيقاتي، هند را به يکي از نقشآفرينان در شبکه نوآوري تبديل کرد.

ج) ايجاد پارکهاي علمي فناوري محلي

تجربه کشورهاي در حال توسعه نشان ميدهد، صرف ايجاد اين پارکها کنار دانشگاهها، به تنهايي موجب توسعه نوآوري فراهم نشده است بلکه تبديل پارکهاي علمي فناوري در مناطق مختلف کشور که به تدريج خودکفا شده، و با فروش نوآوري و ايده به اصحاب صنعت و اقتصاد امرار معاش ميکنند موجب توسعه نوآوري شده است. توزيع آنها و به گونهاي که به تناسب مزيتهاي کشور در سطح کشور پراکنده و به توسعه نوآوري بپردازد، حمايتهاي مالي بيپايان، عملاً اين پارکها را مثمر ثمر نخواهد کرد.

د) ايجاد يا تقويت نهادهاي توسعه اي در سطح ملي

خط مشيهاي مرتبط با نوآوري بايد مبتني بر سرمايهگذاري اساسي در ايجاد زيرساختهاي تکنولوژيکي استوار شود و توسعه مبتني بر فناوري بايد فراتر از نيازهاي اوليه زندگي شود، بنابراين ايجاد نهادهاي توسعهاي به منظور سرمايه گذاري در ايجاد نوآوري براي رشد پايدار ضروري است. در اوگاندا با ايجاد يک "آژانس توسعه سرمايه گذاري" با استفاده از مزيتهاي موجود در کشور که در سطح پايين فناوري قرار داشت با توسعه "پرورش گل و صادرات به بازارهاي اروپايي" قدم به توسعه نوآوري گذاشت و با تمرکز به داروهاي گياهي آنرا توسعه داد. هم اينک ?? درصد بيماريها در آفريقا از طريق داروهاي بومي مداوا ميشود. ويتنام و هندوستان با حضور در نرم افزارهاي کامپيوتري که جزو صنايع پيشرفته محسوب ميشوند، شرايط گستردهاي براي نوآوري ايجاد کردهاند.

ه) حمايت کارآمد از نوآوران و کارآفرينان

ايجاد فضايي که در آن نوآوري رشد کند که مستلزم شناخت کافي از ماهيت و کيفيت بنگاههاي اقتصادي ميباشد، اعطاي وامهاي کم بهره به پروژههاي مبتني بر نوآوري که از مخاطرات کمتري برخوردار هستند و اعطاي يارانه به پروژههاي مبتني بر نوآوري که پرمخاطره هستند و بازگشت سرمايه را با خطرات زياد مواجه ميداند به گونه اي که در همه مراحل پيشرفت اين پروژهها نظارت و از نتايج آنها بنحو کاملي استفاده شود. اين شيوهها در اکثر کشورها متداول است.

و) جلب سرمايه گذاريهاي مستقيم خارجي

ورود سرمايهگذاران خارجي به ويژه در صنايع پيشرفته و ورود فناوريهاي جديد و تکنولوژيهاي پيچيده به کشورها يکي از عوامل موثر توسعه نوآوري در کشورها است؛ تحولي که در چين و مالزي رخ داد ورود تکنولوژيهاي جديد و هم چنين توسعه فرايندها و توسعه مديريت در اين کشورها را به ارمغان آورد.

سرمايهگذاران خارجي به فضاي قانوني يا محيط قانوني که سرمايهگذاري آنها تضمين و مشوقهاي مالي براي آنها داشته باشد علاقهمند و نسبت به سرمايهگذاري بلندمدت اقدام ميکند.

سرمايهگذاري کوتاهمدت خارجي معمولاً به توسعه نوآوري نميانجامد.

ز) همکاري کشورهاي در حال توسعه و توسعه يافته

همکاري بين کشورهاي در حال توسعه و توسعهيافته در زمينه تعيين انتقال تکنولوژي بهبود شرايط استفاده از حقامتيازها و داراييهاي معنوي، گسترش تحقيق و توسعه و جبران خسارت ناشي از فرايند فرار مغزها از جمله مولفههايي است که به توسعه نوآوري در عرصه بينالمللي کمک خواهد کرد.

ح) تاکيد بر آموزش و توسعه کارآفريني با رويکرد نوآوري

نوآوران الزاما افراد کارآفرين وآشنا با الزامات مديريتي نيستند بنابراين براي پيوند دادن واثر بخش کردن نوآوري در کشورهاي در حال توسعه، افزايش آموزشهاي بمنظور توسعه مديريت و کارافريني از الزامات لازم براي تداوم اثربخشي استراتژيهاي نوآوري در اين کشورها است.

 

برچسب ها : نوآوري شرکتهاي توليدي| تکنولوژيکي|بازاريابي| استراتژيک خاص|قدرت نوآوري|نوآوري محصولات| نوآوريهاي استراتژيک

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،