استاندارد ايزو  ISO 9000 مديريت و تضمين کيفيت استاندارد ايزو  ISO 14000 مديريت زيست محيطي استاندارد  OHSAS 18001 مديريت ايمنی و بهداشت شغلی استاندارد  ISO 22000 مديريت ايمني مواد غذايي استاندارد ISO / IEC 17020  استاندارد ISO / IEC 17025|استاندار  ISO/TS 16949 استاندار HACCP استاندار IMS و HSE

استاندارد ايزو (iso) چيست ؟

ايزو (ISO) مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بين‌المللي براي استانداردسازي است.

در حال حاضر، اين سازمان بين‌الملي متشکل از يک شبکه از مؤسسات استاندارد ملي در 157کشور دنيا است، که بر پايه يک مرکز در هر کشور و يک مرکز اصلي در شهر ژنو - سوئيس- فعاليت مي‌کند که وظيفه هماهنگي مراکز مختلف را برعهده دارد.

امروزه رعايت استانداردهاي ايزو در توليد و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهميتي برخوردار است که در عرصه تجارت جهاني، استاندارد‌هاي ايزو شرط اوليه در داد و ستدهاي بين‌المللي قرار گرفته است.

 انواع استانداردهاي ايزو :

استاندار ISO 9000

در سال 1987 کميته‌ فني 176 سازمان بين المللي استاندارد (ISO/TC???) سري استانداردهاي ايزو 9000 را به جهانيان ارائه نمود. هدف از تدوين اين سري استاندارد به وجود آوردن الگوئي بين‌المللي براي پياده‌سازي و استقرار سيستم‌هاي مديريت و تضمين کيفيت بوده که مورد استقبال فراوان در سطح دنيا قرار گرفت.

سري استانداردهاي ايزو 9000 در سال 1994 و 2000 با نگرش فرآيندگرا و نهادينه نمودن بهبود مستمر در سيستم مديريت کيفيت سازمان از طريق اصلاح فرآيندها، مورد ويرايش قرارگرفت.

در واقع استاندارد ايزو 9000 به يک محصول خاص داده نمي‌شود، بلکه فرآيند توليد کالا يا خدمات را در يک واحد تجاري مورد ارزيابي قرار مي‌دهد.

مزاياي بکارگيري استاندارد ايزو 9000 :

:: بررسي مجدد فعاليت هاي سازمان بر اساس اهداف سازمان و رفع کاستي‌ها

:: شفافيت فرآيندها و شاخص ها در سازمان

:: جلوگيري از دوباره کاري ها به واسطه تعريف فعاليتهاي برنامه ريزي شده و سيستماتيک

:: کاهش هزينه ها

:: ايجاد اطمينان و اعتماد در درون سازمان

:: ايجاد اطمينان و اعتماد درون سازمان (مشتري)

:: افزايش توان رقابت در عرصه بين الملل

دامنه کاربرد: اين استاندارد در کليه سازمانهاي توليدي، خدماتي و پژوهشي و آموزشي و غير کاربرد دارد.

استانداردISO 14000   

استانداردهاي خانواده ISO 14000 شامل استانداردهاي بين الملي در رابطه با سيستم‌هاي زيست محيطي است. اين استانداردها در سال ???? ميلادي توسط کميته فني ??? سازمان ايزو بوجود آمدند.

يک سيستم مديريت زيست محيطي مي‌تواند به عنوان بخشي از سيستم‌هاي جامع مديريت به حساب آيد.

اين سيستم شامل ساختار سازماني، فعاليت‌هاي طرح‌ريزي، تعريف مسووليت‌ها، تعيين روش‌ها و فرايند‌ها و همچنين در اختيارگيري منابع لازم براي تهيه، اجرا، بازنگري و حفظ خط مشي زيست‌محيطي سازمان است.

اين استاندارد مساله اصلي فرآيند توليد و به عبارتي پشت پرده عرضه يک کالا است، نه خود کالا.

در واقع اين گواهينامه به واحدي اعطا مي‌شود که در درازمدت برنامه‌هاي عملي براي کمک به پاکيزه ماندن محيط‌زيست داشته باشد و آنها را به درستي اجرا کند.

مزاياي بکارگيري استاندارد ايزو 14000 :

:: ايجاد سيستمهاي مديريت زيست محيطي که منجر به حفاظت بيشتر از محيط زيست مي شود.

:: به حداقل رسانيدن موانع غير تعرفه اي تجاري و تسهيل تجارت بين الملل با توجه به بها دادن بيشتر به محيط زيست در سازمان‌ها

:: جلب مشتريان بيشتر و افزايش سهم بازار در سطح بين المللي

:: افزايش رعايت مقررات و قوانين مربوط به محيط زيست

:: استفاده بهينه از منابع طبيعي

:: تسهيل تجارت بين الملل

:: ايجاد ارزش افزوده بيشتر براي سازمان

دامنه کاربرد: اين استاندارد براي کليه صنايع و سازمان‌هاي مختلف توليدي و خدماتي کاربرد دارد.

استاندارد OHSAS 18001 

سري ارزيابي ايمني بهداشت شغلي (Occupational Health & Safety Assessment Series) استانداردي قابل امتيازبندي و اخذ گواهينامه است.

در سال 1998 کميته‌اي متشکل از موسسه استاندارد بريتانيا، شرکتهاي اصلي گواهي دهنده انگلستان و ساير سازمانهاي بين‌المللي استاندارد تشکيل شد که هدف آن تهيه و تدوين استانداردي واحد بود.

OHSAS 18001 در پاسخ به نياز سازمانها به يک استاندارد سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي، که بوسيله آن بتوانند سيستم مديريت خود را در زمينه‌هاي بهداشتي و ايمني ارزيابي کنند تدوين شده است.

ساختار استاندارد OHSAS 18001 سازگار با استانداردهاي ايزو 9000 و ايزو 14000 است تا سازمان‌ها بتوانند به راحتي سيستم‌هاي مديريت کيفيت، محيط زيست و بهداشت شغلي و ايمني را با يکديگر ادغام و سيستم مديريتي يکپارچه‌اي را ايجاد نمايند.

يک سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي، سازمان را در شناسايي، حذف و يا به حداقل رساندن خطرات مرتبط با بهداشت و ايمني کارکنان خويش و ساير طرف‌هاي ذينفع که در معرض آن قرار دارند، ياري مي‌کند.

مزاياي بکار گيري استاندارد OHSAS 18001

:: تفکري طرح ريزي شده و مستند در ارتباط با بهداشت و ايمني شغلي

:: ساختاري مناسب براي مديريت بهداشت و ايمني شغلي

:: ايجاد محيط کاري ايمن‌تر و سالم‌تر

:: افزايش آگاهي و دانش در خصوص مديريت ايمني و بهداشت شغلي

:: کاهش ريسک حوادث، رويدادها و ....

دامنه کاربرد: اين استاندارد در کليه سازمان‌هاي توليدي و خدماتي کاربرد دارد.

استاندارد ISO 22000

ايمني غذا وابسته به بروز مخاطرات بيماري‌زايي غذايي در هنگام مصرف مي‌باشد. کنترل کافي و مناسب در طول زنجيره غذايي امري ضروري بنظر مي‌رسد چرا که در هرمرحله از زنجيره غذايي ممکن است مخاطرات ايمني غذا رخ دهد. لذا رسيدن به ايمني غذا بايستي با تلاش همه گير طرفهاي زنجيره غذا صورت پذيرد.

بکارگيري اين استاندارد به سازمانهايي که در رده‌هاي مختلف زنجيره غذايي قرار دارند کمک مي‌کند که بتوانند مخاطرات موجود در سيستم خود را شناسايي و کنترل نمايند.

اين استاندارد مجموعه ترکيبي موثري را جهت حصول اطمينان از ايمني غذا در طول زنجيره غذايي ايجاد مي‌نمايد که عناصر کليدي آنها شامل ارتباط متقابل، سيستم مديريت، برنامه‌هاي پيشنهادي و اصول HACCP مي‌باشد.

دامنه کاربرد: کليه سازمانها در محدوده زنجيره غذايي شامل توليدکنندگان مواد اوليه در کارخانه‌هاي توليد مواد غذايي و خوراک دام، عوامل درگير با حمل و نقل و انبارش، فروشگاه‌هاي خرده فروشي و تامين کنندگان خدمات مرتبط با غذا نظيرخدمات بسته‌بندي و ... مي‌توانند از اين استاندارد بهره جويند.

استاندارد ISO /IEC 17020

يکي از استانداردهاي تخصصي است که براي معيارهاي عمومي براي فعاليت انواع مختلف سازمانهاي بازرسي کننده مي‌باشد. هدف از اين استاندارد مشخص کردن معيارهاي عمومي سازمان‌هاي بازرسي کننده بيطرف, قطع نظر از بخش مورد بازرسي, مي‌باشد.

اين استاندارد همچنين معيارهاي استقلال را نيز مشخص مي نمايد. اين استاندارد براي استفاده سازمانهاي بازرسي کننده و مراجع تاييد صلاحيت و نيز ساير سازمان‌هاي مرتبط با شناسايي صلاحيت سازمان هاي بازرسي کننده در نظر گرفته شده است.

دامنه کاربرد: اين استاندارد براي کليه شرکت ها و موسسات بازرسي کاربرد دارد.

استاندارد  ISO /IEC 17025

روند تخصصي شدن فعاليت‌هاي سازمان‌ها موسسات و سازمان‌هاي تدوين کننده استاندارد را بر آن مي‌دارد تا نيازمندي‌هاي خاصي را جهت حصول اطمينان از کيفيت خدمات اين نوع سازمان‌ها تدوين نمايند.

علاوه بر استاندارد ايزو 9000 که الزامات عمومي سيستم مديريت کيفيت را براي کليه سازمانها بيان مي‌نمايد در صنايع مختلف استانداردهايي منتشر مي‌شود که الزامات خاصي را براي آن تعريف مي‌نمايد که اين الزامات به صورت مکمل - جايگزين الزامات عمومي سيستم مديريت کيفيت سازمان را شکل مي‌دهد.

اين استاندارد تخصصي براي تشريح سيستم مديريت کيفيت آزمايشگاهها تدوين شده است.

به بيان ديگر اين استاندارد براي کليه آزمايشگاه‌هاي ارايه دهنده خدمات اندازه‌گيري، تست، آزمون و کاليبراسيون (آزمايشگاه‌هاي صنعتي) بدون توجه به تعداد پرسنل يا گستردگي محدوده فعاليتهاي آن قابل کاربرد مي‌باشد.

استاندار  ISO/TS 16949

با وجود آنکه استانداردهاي سري ايزو 9000 به دليل ماهيت مستقل خود، براي بسياري از نهادها به عنوان پايه و اساس ساخت سيستم مديريت کيفيت قرار گرفته، اما برخي از حوزه‌هاي اقتصادي به خصوص، مانند صنايع خودرو، که علاقه بيشتري به برآورده شدن خواسته‌هاي کيفي خود دارند اقدام به تدوين الزامات ويژه خود نموده‌اند و اجراي اين خواسته‌ها را براي تامين کنندگان خود الزام نموده اند.

از آنجا که تعداد اين الزامات سبب بروز مشکلاتي در خصوص ارزيابي مکرر خواسته‌هاي متفاوت براي قطعه سازان طرف قرارداد, خودروسازان مختلف شده است. بررسي‌ها براي حل اين مشکل منجر به تشکيل گروه کاري بين‌المللي صنعت خودرو گرديد که اين گروه کاري با همکاري کميته فني 176 سازمان بين‌المللي استاندارد اقدام به يکپارچه سازي الزامات خودروسازان جهان نمود.

ماحصل اين تلاش انتشار مشخصه فني ايزو گرديد. در تدوين اين مشخصه فني مراجع ذيل به کار گرفته شده است:

:: سري استانداردهاي بين‌المللي مديريت کيفيت

:: نظامنامه هاي مرجع خودروسازان آمريکايي

:: نظامنامه هاي مرجع خودروسازان ايتاليايي

:: نظامنامه هاي مرجع خودروسازان فرانسوي

:: نظامنامه هاي مرجع خودروسازان آلمان

 

استاندار HACCP

مجموعه الزامات مربوط به سيستم مديريت بهداشت مواد غذايي است که به معني تجزيه و تحليل خطر و نقاط کنترل بحراني مي‌باشد که براي اولين بار در سال 1971 در کنفرانس ملي حفاظت مواد غذايي مطرح شد. سپس در سال 1973 سازمان فضا نوردي آمريکا (ناسا) با همکاري شرکت پيلسبوري اين سيستم را براي اطمينان از سلامت مواد غذايي فضا نوردي اجرا کردند.

اين سيستم در سال 1985 به اطلاع عموم رسيد و در سال 1993 توسط کميسيون کدکس پذيرفته شد.

در سال 1377 موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران آيين کار استفاده از آنرا تحت عنوان استاندارد ملي 4557 منتشر کرد. حروف کلمات اين سيستم با هدف ايمن‌سازي فرآيندهاي توليد مواد غذايي و پيشگيري از بروز حوادث ناشي از مشکلات بهداشتي مواد غذايي در سازمانها مستقر مي‌شود.

مزاياي بکارگيري استاندارد:

استقرار اين سيستم در سازمان با توجه اجراي مراحل کنترل مناسب و موثر در طول فرآيندهاي پذيرش مواد اوليه، توليد محصول، انبارش و نگهداري و ارسال محصول به سازمان اطمينان مي‌دهد که با حداقل هزينه مطمئن‌ترين کنترلها را انجام مي‌دهد و مي‌توان به مزاياي زير اشاره کرد:

:: ايجاد اطمينان در مصرف کنندگان محصولات

:: حرکت به سمت توليد بدون نقص

:: پيشگيري از مخاطرات شيميايي، ميکروبي و فيزيکي که ممکن است در فرآورده‌هاي غذايي موجب خسارت رساندن به مشتري و کاهش اعتبار سازمان شود.

:: سازگاري با ساير سيستمهاي مديريت کيفيت

کليه سازمانهاي توليدي و خدماتي که در زنجيره تامين مواد غذايي جامعه نقش ايفا مي‌کنند مانند مجتمع هاي کشت و صنعت، توليد کنندگان مواد غذايي، توزيع‌کنندگان مواد غذايي، سردخانه ها و.... مي توانند با استفاده از اين اصول نسبت به تضمين سلامت محصولات غذايي خود اطمينان لازم را کسب نمايند.

استاندار  IMS و HSE

يک سيستم مديريت سازمان يافته چارچوبي ايجاد مي‌کند که در قالب آن افراد مي‌توانند به طور منظم براي سازمان کار کنند و در مقابل درآمد مطلوب با روش کارآمد و موثر بدست بياورند.

به عبارت ديگر سيستم مديريت روشي است که ما مي‌خواهيم کارها انجام شوند. سيستم مديريت مي‌تواند در زمينه‌هاي گوناگوني همچون کيفيت، بهداشت و ايمني و محيط زيست مدنظر قرار گيرد. بطور طبيعي مرکز توجه و تأکيد هر يک از اجزاء سيستم با ديگري تفاوت دارد.

به عنوان مثال، سيستم مديريت کيفيت بر نيازهاي مشتري تأکيد دارد، در حالي که سيستم مديريت محيط زيست نيازهاي طيف گسترده‌اي از طرف‌هاي ذينفع و تقاضاي رو به رشد جامعه نسبت به حفاظت محيط زيست را بيان مي‌کند و سيستم مديريت ايمني و بهداشت شغلي کانون توجه خود را بر حفظ ايمني سرمايه‌ها و بهداشت شغلي نيروي انساني در سازمان قرار مي‌دهد.

برچسب ها : استاندارد ايزو  ISO 9000|مديريت و تضمين کيفيت|استاندارد ايزو  ISO 14000|مديريت زيست محيطي|استاندارد  OHSAS 18001|مديريت ايمني و بهداشت شغلي |استاندارد  ISO 22000| مديريت ايمني مواد غذايي |استاندارد ISO / IEC 17020 | استاندارد ISO / IEC 17025|استاندار  ISO/TS 16949| استاندار HACCP |استاندار  IMS و HSE

خط تولید  ، خدمات فنی و مهندسی ،کارخانه تولید ،خط تولید لوله پنج لایه pex،خط تولید لوله پکس ،محصولات پلیمری ،صنعت پلیمر ، محصولات لاستیک و پلاستیک ، ماشین آلات تولید ،راه اندازی کارخانه ، نصب و راه اندازی خط تولید ، مشاوره صنعتی ، مشاوره تولیدی ،سرمایه گذاری صنعتی و تولیدی ، طرح توجیهی ، پروژه صنعتی ، سازنده خط تولید ،سازنده ماشین آلات ،اکسترود تولید ،سازنده اکسترودر تولید ،اکستروژن ،سازنده_دستگاه تولید لوله پنج لایه ،پلیمر ،تکنولوژی تولید ،فرآیند تولید ،تجهیزات صنعتی،

خط توليد پروفيل در و پنجره upvc، خط توليد داکت برق، خط توليد پنل ديوارپوش ، پانل ديواري و سقف کاذب pvc، خط توليد لوله پليکا PVC، خط توليد لوله تک لايه PEX ،خط توليد لوله پنج لايه کامپوزيت آلومينيوم و پکس  PEX AL PEX، خط توليد لوله يک لايه وچند لايه پلي اتيلن و پلي پروپيلن و پکس PP,PE,PEX، دستگاه لمينيت پانل، دستگاه هات استمپ پانل PVc خط UV ، هاي لايت يا براق پانل

,p production line FIVE LAYER PIPE ,PEX FIVE LAYER PIPE ,PIPING_PEX ,TUBE PEX ,PEX piping, ,PEX_AL_PEX ,PEX PIPE ,PEX_TUBE,production line ,PRODUCTION LINE POLYMER ,Trading Company, ,Production plan ,Industrial design ,Production Project ,Industrial project ,Technical Services ,Engineering services ,production technology ,Production Process ,Industrial equipment ,Machinery, ,Machine ,Setup Factory ,Installation production line Industry,Extrude,extrusion ,Industrial, ,Manufacturer production line, Manufacturer machines and machinery, #pex_pipe_production_line,

,Pex pipe machinery, Pex pipe machine, FIVE LAYER PIPE , ، PIPE PEX-AL-PEX ، pex five layer pipe production line, pex piping production machine  pex pipe، pex tube machinery، PEX tubing، PIPE MANUFACTURE pex-al-pex-pipe-five-layer-production-line-machinery-machine- piping-tubing-tube-ManufacturerEX-AL-PEX PIPE production machine|pex five layer pipe production line| piping machinery| tube tube|PEX tubing| tubing MANUFACTURE FIVE LAYER PIPE , , PERT ، PIPE PEX-AL-PEX ،pex pipe , pex five layer pipe production line, pex pipe production line  pex، pex piping ، pex pipe mashinery، PEX PIPE MACHINE،PEX AL PEX PIPE

خط توليد لوله پنج لايه و تک لایه آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پنج لایه PEX ، خط تولید لوله تک لایه PEX , PERT خط-تولید-دستگاه-لوله-پنج-لایه-پکس-آلومینیومخط توليد لوله پنج لايه و تک لایه کامپوزیت آلومینیوم و پکس pex ، ماشین آلات توليد لوله پنج لایه و تک لایه پکس PEX ، دستگاه تولید لوله هاي پنج لايه ، کارخانه تولید لوله پلي اتيلن PEX ،